Alban Berg
Karl Amadeus Hartmann

Tief in der Nacht


Juliane Banse soprano
Aleksandar Madžar piano


ECM 2153
CD
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ
12.2010

ΑΚΟΥΣΤΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΙΣΚΟ

  • Sommertage 

    Please install flash

  • Regen 

    Please install flash

  • Schließe mir die Augen beide [1025] 

    Please install flash

Ο ΔΙΣΚΟΣ

Sieben frühe Lieder   (1905–1908) für eine Singstimme und Klavier

01. Nacht (T: Carl Hauptmann) [3:32]

02. Schilflied (T: Nikolaus Lenau) [2:00]

03. Die Nachtigall (T: Theodor Storm) [1:51]

04. Traumgekrönt (T: Rainer Maria Rilke) [2:17]

05. Im Zimmer (T: Johannes Schlaf) [1:04]

06. Liebesode (T: Otto Erich Hartleben) [1:31]

07. Sommertage (T: Paul Hohenberg) [1:32]

 

Jugendlieder  (1904-08) für Singstimme und Klavier

08. Die Näherin (T: Rainer Maria Rilke) [1:11]

09. Erster Verlust (T: Johann W. v. Goethe)  [1:15]

10. Über den Bergen    (T: Karl Busse) [1:28]

11. Winter (T: Johannes Schlaf) [1:02]

12. Regen (T: Johannes Schlaf) [1:22]

13. Traurigkeit (T: Peter Altenberg) [1:34]

14. Hoffnung (T: Peter Altenberg) [1:03]

15. Die Flötenspielerin (T: Peter Altenberg) [1:08]

16. Mignon (T: Johann W. v. Goethe) [1:17]

 

Zwei Lieder (T: Theodor Storm) für Singstimme und Klavier

17. Schließe mir die Augen beide          (1900) [1:02]

18. Schließe mir die Augen beide          (1925) [1:14]

Lamento (1955) (T: Andreas Gryphius)

Kantate nach Texten von Andreas Gryphius für Sopran und Klavier

19. Elend [6:22]

20. An meine Mutter [5:49]

21. Friede [9:14]

Ένα πρόγραμμα με Lieder του Alban Berg και μια καντάτα του Karl Amadeus Hartmann, παρουσιάζονται εδώ, ένα ρεπερτόριο δυνατό, τρυφερό γοητευτικό, από μια ταραγμένη εποχή κατά την οποία δεν ήταν μόνο το τοπίο του τραγουδιού που είχε ανατραπεί. Αν για τα πρώτα τραγούδια του ο Alban Berg θα μπορούσε να ευγνωμονεί τον Richard Strauss και τον Debussy, στην εποπτεία του Arnold Schoenberg, οφείλει τη διαμόρφωσή του ως σύγχρονος συνθέτης. Τα τραγούδια υπό τον τίτλο Sieben Frühe Lieder επιλέχτηκαν από τον Berg ανάμεσα σε 30 συνθέσεις που γράφτηκαν υπό το κριτικό βλέμμα του Schoenberg. Εννέα ακόμα Jugendlieder εμφανίζονται σε αυτό το άλμπουμ, βασισμένα στη ποίηση παλαιότερων ποιητών αλλά και συγχρόνων του Berg, όπου η νέα μουσική του γλώσσα αποκτά πια μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. «Πλήρως τονικά επεισόδια διαδέχονται άλλα στα οποία η αρμονία γλιστρά από τη μια αμφιθυμία στην άλλη», σημειώνει ο Paul Griffiths στο κείμενο που συνοδεύει την έκδοση. Δύο συναρπαστικές στις αντιθέσεις τους εκδοχές του Schließe mir die Augen beide -του 1900 η πρώτη και του 1925 δεύτερη- αναδεικνύουν την τεράστια απόσταση που διανύεει ο Berg σε αυτές τις δύο δεκαετίες. Η εκδοχή του 1925, συναρπαστική και ελκυστικά παράξενη, αντανακλά την επίδραση που είχε ο λυρισμός της τελευταίας περιόδου του ρομαντισμού πάνω στον Berg. Άραγε η εκδοχή του 1925 αυτόματα καθιστά παρωχημένη τη θερμή και εύγλωττη παλαιότερη εκδοχή; Καταργεί ή διευρύνει μήπως τη σφαίρα του εφικτού;

Ο Berg εξέδωσε αυτά τα τραγούδια γιατί προφανώς βρήκε μια καλλιτεχνική αξία στην αναζήτηση και το «ξανακοίταγμα» του παλιού υλικού. Ο Karl Amadeus Hartmann είχε πάλι άλλους λόγους για να επανέλθει σε παλαιότερο υλικό. Το Lamento του 1955, βασίστηκε σε σόλο αποσπάσματα σε μια παρτιτούρα του 1936/7 για σοπράνο, χορωδία και πιάνο, και ήταν στην αρχική του μορφή αφιερωμένο στον Berg. Το Lamento ήταν ένα από τα πολλά έργα του Hartmann που δεν βρήκαν το δρόμο τους προς το κοινό κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κυριαρχίας (ο Hartmann είχε απαγορεύσει να παίζονται τα έργα του). Στη συνέχεια ένιωσε την ανάγκη να το αναθεωρήσει, διατηρώντας όμως το χαρακτήρα της μουσικής διαμαρτυρίας και του πένθους. «Το Lamento είναι ένα σπουδαίο κομμάτι», γράφει ο Paul Griffiths, «απ’ αυτά που μπορούν να συνεπάρουν τους εξαιρετικούς μουσικούς που τα παρουσιάζουν εδώ. Η Juliane Banse είναι το είδος του τραγουδιστή που ο Hartmann πρέπει να είχει φανταστεί, μια καλλιτέχνις που μπορεί να διατηρήσει την ευκολία, τη δύναμη και τη θέρμη κάτω από δύσκολες συνθήκες, που το τραγούδι της είναι ισχυρό και συγχρόνως ευάλωτο και που η μουσική της εμπειρία εκτείνεται από Μπαχ μέχρι σήμερα. Ο Aleksandar Madžar φέρει ομοίως το ιστορικό βάθος αλλά και την αμεσότητα του αισθήματος στην ερμηνεία του. Ωστόσο οι ερμηνευτές, μας μεταδίδουν και ένα ακόμα στοιχείο της μουσικής: αυτό της απελπισμένης σιωπής που είναι και η εκκίνηση του έργου. Και ίσως δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά καθώς ο συνθέτης ζώντας αυτή την ακατανόμαστη εποχή μόνο σκιές θα μπορούσε να βλέπει να ορθώνονται στο μέλλον.

Η Juliane Banse γεννήθηκε στη γερμανική πλευρά της λίμνης της Κωνσταντίας, και μεγάλωσε στην Ελβετία. Βρίσκεται στο διεθνές προσκήνιο από τα είκοσι πέντε της με ένα ρεπερτόριο από τον Μπαχ ως τον Μότσαρτ, από τα Lieder στα μέσα του δέκατου ένατου αιώνα και τον Mahler, μέχρι τη σύγχρονη μουσική. Είχε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην όπερα Schneewittchen του Heinz Holliger, που υπήρξε και η πρώτη της δισκογραφική συνεργασία με την ECM. Στη συνέχεια έχει ηχογραφήσει έργα του Frank Martin και του György Kurtág, καθώς και ρεσιτάλ σε συνεργασία με τον András Schiff. Οι ηχογραφήσεις της στην ECM κέρδισαν την προσοχή της κριτικής και του κοινού. Το Kafka Fragments του Kurtág κέρδισε το Βραβείο Edison, το κλασικό βραβείο του MIDEM και το ιαπωνικό Modern Music Prize, ενώ και τα δύο δισκογραφικά ρεσιτάλ με τον András Schiff (Τραγούδια του Debussy και του Μότσαρτ) καθώς και η ερμηνεία της στην όπερα του Heinz Holliger Schneewittchen, κέρδισαν το βραβείο deutschen Schallplattenkritik.

 

Μετά τις σπουδές του στη γενέτειρα του το Βελιγράδι και τη Μόσχα, ο Aleksandar Madžar κέρδισε το τρίτο βραβείο στο Leeds Competition το 1996. Συνέχισε τις σπουδές του μέχρι το 2004, όπου και ξεκίνησε την καριέρα του ως σολίστ με ένα ευρύ φάσμα ρεπερτορίου από τον Mozart, τον Beethoven και τον Chopin μέχρι τoν Ligeti. Η παρούσα ηχογράφηση είναι η πρώτη συνεργασία του Madžar με την ECM και μια από τις λίγες που έχει κάνει.

Πολλές εμφανίσεις έχουν προγραμματιστεί αρχής γινομένης από τον Ιανουάριο του 2011, που βρίσκει τη Juliane Banse και τον Aleksandar Madžar να περιοδεύουν ανά την Ευρώπη. Περισσότερες πληροφορίες για τα κονσέρτα στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις: www.julianebanse.com και www.ecmrecords.com

 Η έκδοση που συνοδεύει το CD περιέχει τους στίχους των τραγουδιώντων Carl Hauptmann, Nikolaus Lenau, Theodor Storm, Rainer Maria Rilke, Johannes Schlaf, Otto Erich Hartleben, Paul Hohenberg, Johann W. v. Goethe, Karl Busse, Peter Altenberg, Andreas Gryphius – στην πρωτότυπη γλώσσα (Γερμανικά) και στα αγγλικά, ένα κείμενο του Paul Griffiths καθώς και φωτογραφίες των καλλιτεχνών.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Γρηγ. Κυδωνιών 21
Υµηττός - 172 37, Αθήνα
210-76 10 616-617 & 620
www.mikri-arktos.gr

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γεωργία Αλεβιζάκη
georgia@mikri-arktos.gr 210 76 10 616,
6944 94 21 53

Ειρήνη Λαγουρού,
irini.lagourou@gmail.com 6977 24 77 25


 

Επιτρέπεται μόνο σε δημοσιογράφους με χρήση του προσωπικού κωδικού τους. Αν είστε δημοσιογράφος και δεν έχετε λάβει τον κωδικό σας, παρακαλούμε τηλεφωνήστε στο 210.76.10.616-617&620 για να τον αποκτήσετε.