Arvo Pärt

Symphony No. 4


Los Angeles Philharmonic

Esa-Pekka Salonen   conductor

 

Estonian Philharmonic Chamber Choir

Tõnu Kaljuste   conductor

ECM 2160
CD
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ
10.2010

ΑΚΟΥΣΤΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΙΣΚΟ

  • III Deciso 

    Please install flash

Ο ΔΙΣΚΟΣ

  1. I  Con sublimità [12:04]
  2. II  Affannoso [14:12]
  3. III  Deciso [8:45]
  4. Fragments from Kanon Pokajanen (1997) [14:50]

H Τέταρτη Συμφωνία του Arvo Pärt, με τον υπότιτλο Λος Άντζελες, γράφτηκε το 2008 και έκανε πρεμιέρα τον Ιανουάριο του επόμενου έτους, με τον Esa-Pekka Salonen να διευθύνει την Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λος Άντζελες. Η πρώτη αυτή απόδοση της Συμφωνίας αποτυπώνεται στην παρούσα έκδοση. Είναι η πρώτη φορά που εμφανίζεται συμφωνική μουσική του Pärt στην ECM New Series, την εταιρεία που συνεργάζεται με τον Εσθονό συνθέτη από το 1984 μια χρονιά που σηματοδοτήθηκε από την πρώτη έκδοση έργου του, το Tabula Rasa.

Η συμφωνία είναι εξαιρετικά όμορφη, έγραψε ο Mark Swed της Los Angeles Times σχολιάζοντας τις εντυπώσεις του από την πρεμιέρα της Συμφωνίας, τον Ιανουάριο του 2009. Η επιστροφή του Pärt στη συμφωνική δομή (με ένα έργο που γράφτηκε για ορχήστρα εγχόρδων, άρπα, τύμπανα και κρουστά) δημιούργησε μεγάλη αίσθηση στον τύπο και στο κοινό, καθώς έχουν περάσει σχεδόν σαράντα χρόνια από το προηγούμενο συμφωνικό έργο του συνθέτη, την 3η Συμφωνία. Μπορεί να παρακολουθήσει κανείς πολλές ανατροπές στο έργο του Pärt το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε ανάμεσα στις δύο συμφωνίες. Το πνεύμα του Tabula Rasa ωστόσο, άφησε το πεδίο ελεύθερο για να μπορεί να θέσει μια νέα αρχή στο συμφωνικό του έργο. Η νέα συμφωνία, με πολύ περιορισμένο το γνωστό tintinnabulation στυλ του συνθέτη, εστιάζει σε μια μεγαλύτερη φόρμα.

 Η ιδέα της Συμφωνίας άρχισε να παίρνει μορφή στο μυαλό Pärt σε μια περίοδο όπου μελετούσε κείμενα σχετικά με τους φύλακες αγγέλους. Τότε ήταν που έλαβε την ανάθεση του έργου από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λος Άντζελες, μια πόλη που το όνομά της αναφέρεται στους αγγέλους. Η απόφασή να συνθέσει τον Κανόνα του Φύλακα Άγγελου ήρθε φυσικά όσο και αυτονόητα.

Η Τέταρτη Συμφωνία, ή Συμφωνία των Αγγέλων λοιπόν, είναι κυριολεκτικά όσο και μεταφορικά μια «μουσική συνθήκη», η οποία βασίζεται σε ένα κείμενο που καθορίζει όλο το έργο, από τον προσδιορισμό της δομής του ως την τελευταία του λεπτομέρεια. Ο Paul Griffiths σημειώνει: «Αυτή η μουσική είναι εμποτισμένη από το άσμα: στην τροπικότητα της, στη διατύπωσή της, στην επανάληψή και τις εναλλαγές της, στον τρόπο με τον οποίο η μια φωνή απαντά στην άλλη- που παραπέμπει περισσότερο στη δυτική εκκλησιαστική παράδοση παρά στην ανατολική- στη χρήση των κρουστών ως τελετουργική σήμανση. Η ορχήστρα υπάρχει για να υπηρετήσει μια λιτανεία, καθώς τα έγχορδα ηχούν σα μουρμουρητό αγγέλων».

 

Για τη δημιουργία του Κανόνα που είναι και η αφετηρία της Συμφωνίας, ο Pärt για άλλη μια φορά αξιοποίησε το πνεύμα της ποίησης της σλαβικής εκκλησία που διατρέχει τον μουσικό ιστό, όπως είχε κάνει το 1995-6 στο χορωδιακό του έργο Kanon Pokajanen.

 

«Κατά τη γνώμη μου, τα αυτά έργα ανήκουν στον ίδιο μουσικό κόσμο και αποτελούν μια υφολογική ενότητα», εξηγεί ο συνθέτης.«Ήθελα να δώσω στις λέξεις την ευκαιρία να επιλέξουν το δικό τους ήχο. Το αποτέλεσμα, το οποίο με εξέπληξε κι εμένα τον ίδιο, ήταν ένα έργο που εξ ολοκλήρου διαπνέεται από αυτή την ειδική-μοναδική ποιότητα που αναγνωρίζει κανείς στα σλάβικα ιερά κείμενα. Ήταν συγχρόνως μια σαφής απόδειξη του πώς η επιλογή της γλώσσας προκαθορίζει το χαρακτήρα ενός έργου».

Ήταν λοιπόν φυσικό, η 4η Συμφωνία να συμπληρώνεται με μια ανασύνθεση αποσπασμάτων από το Kanon Pokajanen. Και παρά το γεγονός ότι είναι αποσπάσματα ή θραύσματα, όπως προτιμά να τα αποκαλεί ο συνθέτης, μας δίνουν μια ισχυρή αίσθηση του συνόλου.

Η ηχογράφηση της 4ης Συμφωνίας συμπίπτει με τον γιορτασμό των 75 χρόνων του Arvo Pärt, μια περίοδος όπου πολλές εκδηλώσεις και αφιερώματα οργανώνονται προς τιμήν του. Ο Esa Pekka Salonen διεύθυνε την 4η Συμφωνία στο Royal Albert Hall του Λονδίνου στις 20 Αυγούστου στη σειρά Proms.

Η Συμφωνία επίσης παίχθηκε στο Φεστιβάλ Pärt, στην Ουαλία στις 9 Σεπτεμβρίου, στο Λουξεμβούργο στις 4 Οκτωβρίου, ενώ είναι προγραμματισμένο να παιχτεί στη Βαϊμάρη στις 10&11 Νοεμβρίου και στο Théâtre du Châtelet του Παρισιού, στις 10 Νοεμβρίου. Περισσότερες πληροφορίες για σημαντικές συναυλίες υπάρχουν στην ιστοσελίδα www.ecmrecords.com .

Παράλληλα με την κυκλοφορία της 4ης Συμφωνίας επανεκδίδεται το Tabula Rasa σε μια ειδική έκδοση σε συνεργασία με την Universal Edition, η οποία περιλαμβάνει χειρόγραφα παρτιτούρες και σπουδές με βάση τα οποία ηχογραφήθηκε η ιστορική ηχογράφηση του 1984. Η έκδοση συμπληρώνεται από διάφορα κείμενα για το έργο του Pärt και ένα εισαγωγικό σημείωμα του Paul Griffiths.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Γρηγ. Κυδωνιών 21
Υµηττός - 172 37, Αθήνα
210-76 10 616-617 & 620
www.mikri-arktos.gr

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γεωργία Αλεβιζάκη
georgia@mikri-arktos.gr 210 76 10 616,
6944 94 21 53

Ειρήνη Λαγουρού,
irini.lagourou@gmail.com 6977 24 77 25


 

Επιτρέπεται μόνο σε δημοσιογράφους με χρήση του προσωπικού κωδικού τους. Αν είστε δημοσιογράφος και δεν έχετε λάβει τον κωδικό σας, παρακαλούμε τηλεφωνήστε στο 210.76.10.616-617&620 για να τον αποκτήσετε.