Kenny Wheeler

Songs for Quintet


Kenny Wheeler: φλικόρνο 

Stan Sulzmann: τενόρο σαξόφωνο 

John Parricelli: κιθάρα 

Chris Laurence: ακουστικό μπάσο 

Martin France: ντραμς


ECM 2388
CD
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ
04.2015

ΑΚΟΥΣΤΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΙΣΚΟ

  • Seventy Six 

    Please install flash

  • Old Time 

    Please install flash

Ο ΔΙΣΚΟΣ

  1. Seventy-Six
  2. Jigsaw
  3. The Long Waiting
  4. Canter No.1
  5. Sly Eyes
  6. 1076
  7. Old Time
  8. Pretty Liddle Waltz
  9. Nonetheless

Το άλμπουμ Songs for Quintet είναι η τελευταία ηχογράφηση του Kenny Wheeler και περιλαμβάνει στο σύνολό της σχετικά πρόσφατες συνθέσεις, με την προσθήκη μιας νέας εκδοχής του Old Time -που συνήθιζε να παίζει το τρίο Azimuth- καθώς και το Nonetheless, μια σύνθεση που πρώτο-εμφανίστηκε στην ηχογράφηση του Angel Song. Η ηχογράφηση έγινε στο Abbey Road Studios του Λονδίνου με τέσσερις από τους πιο αγαπημένους μουσικούς του Kenny: Τον Stan Sulzmann, τον John Parricelli, τον Chris Laurence και τον Martin France οι οποίοι δούλεψαν υπέροχα ως ένα σώμα παρέχοντας την δέουσα υποστήριξη στον τρυφερό-λυρικό φλικορνίστα και συνθέτη.

Η ηχογράφηση έμελλε να είναι η τελευταία ευκαιρία του Kenny να παίξει με άλλους μουσικούς. Δεν ήταν αρκετά καλά ώστε να συμμετέχει στην προγραμματισμένη εορταστική συναυλία που θα γινόταν μετά την ηχογράφηση. Εάν η ηλικία και η αρρώστια άμβλυνε την δύναμη του ήχου του στο Songs for Quintet, η μελωδική φαντασία και η αυτοσχεδιαστική του τόλμη θα παρέμειναν αναλλοίωτα. Τα σόλο που ακούγονται εδώ στο φλικόρνο δεν θα μπορούσαν να είναι οποιουδήποτε άλλου από τον Kenny Wheeler. Oι συνομιλίες του με τον Stan Sulzmann που διατρέχουν όλο το άλμπουμ είναι γεμάτες γοητεία και ένα αίσθημα φιλίας και αμοιβαίας εκτίμησης, διάχυτη, ανάμεσα σε όλους τους μουσικούς. Αν ακούσει κανείς για παράδειγμα το 1076 και τον τρόπο με τον οποίο χτίζει τα σόλο του ο Kenny Wheeler πάνω από τα διογκούμενα κύματα των τυμπάνων και τους στιβαρούς κυκλωτικούς ήχους της ηλεκτρικής κιθάρας, σε καμιά περίπτωση δεν θα χρησιμοποιούσε τον συγκαταβατικό όρο ύστερη μουσική.

Το παιγνιώδες Old Time που η μπλουζ αίσθηση του θυμίζουν κάτι ανάμεσα σε Mingus και Adderley ίσως να είναι οικείο στους παλιούς ακροατές της ECM. Υπάρχει μια παλιότερη εκδοχή της σύνθεσης με τον τίτλο How It Was Then, σε στίχους και ερμηνεία της Norma Winstone που συμπεριλαμβάνεται στην ηχογράφηση των Azimuth του 1994.

Τα βαλς ήταν ανάμεσα στις προσφιλείς φόρμες του Kenny Wheeler και υπάρχουν πολλά στις ηχογραφήσεις του. Το A Pretty Liddle Waltz είναι κάτι παραπάνω από αυτό που περιγράφει ο τίτλος του. Είναι ένας ανοιχτός χώρος που επιτρέπει στους Stan Sulzmann, Kenny Wheeler και John Parricelli να «απλώσουν» τη μουσική τους. Το τανγκό Sly Eyes εγείρει πιο δραματικά συναισθήματα πάνω από το σχεδόν στρατιωτικό ρυθμό του, ενώ στο Jigsaw διακρίνονται κάποια από τα ωραιότερα στοιχεία της μουσικής του Kenny Wheeler: Ασύμμετρες φράσεις που ταιριάζουν μεταξύ τους ακολουθώντας τη δική τους λογική, ρέουν με φυσικότητα μαζί με τα ντραμς του Martin France και με το ευγενικό σόλο του μπάσου του Chris Laurence να οδηγεί προς το τέλος.

Το The Long Waiting, το οποίο ο Kenny Wheeler έχει ηχογραφήσει στο παρελθόν με μεγάλο μουσικό σύνολο, φαίνεται να ταιριάζει ιδανικά στην εκδοχή του κουιντέτου. Σε αυτή την εκδοχή κυριαρχεί το απέριττο και μια αίσθηση διαφάνειας που ο Wheeler αγαπούσε ιδιαίτερα, μαζί με μια γλυκιά μελαγχολία που εκφράζεται ιδανικά από τα σόλο του Parricelli και Sulzmann αλλά και το λεπταίσθητο σόλο του Kenny.

O Kenny Wheeler (1930-2014) υπήρξε ένας σεμνός γίγαντας της μοντέρνας τζαζ, ένας τολμηρός αυτοσχεδιαστής, ένας συνθέτης πολλών υπέροχων και πρωτότυπων συνθέσεων. Η δισκογραφική του κληρονομιά στην ECM περιλαμβάνει δίσκους που σήμερα θεωρούνται κλασικοί, ανάμεσά τους, τα Gnu High, Deer Wan, Music For Large And Small Ensembles και Angel Song.

Γεννήθηκε στο Τορόντο αλλά έζησε στην Αγγλία από το 1952. Στα τέλη της δεκαετίας του ’60 ο Kenny Wheeler ήταν μια κεντρική φιγούρα της σκηνής του Λονδίνου σε δύο μουσικές κατευθύνσεις: ως ένας μετά-bop τρομπετίστας και φλικορνίστας εμπνεόμενος από τους Clifford Brown και Art Farmer αλλά και ως πρωτοπόρος αυτοσχεδιαστής σε συνεργασία με μουσικούς όπως ο John Stevens, ο Evan Parker, ο Dave Holland και ο Derek Bailey. H παράδοση της τζαζ και ο ελεύθερος πειραματισμός θα αναμειγνύονταν στην παλέτα του Kenny και ως μουσικού και ως συνθέτη. ΄Η όπως ο ίδιος το τοποθέτησε: «Ο ελεύθερος αυτοσχεδιασμός χαλαρώνει το συμβατικό μου παίξιμο και το συμβατικό παίξιμο δίνει σχήμα στα ελεύθερα σόλο μου». Ανέπτυσσε συνεχώς νέες ιδέες στον αυτοσχεδιασμό του, έτρεφε μια ιδιαίτερη αδυναμία σε πολύ μεγάλα διαστήματα και θεωρούσε βασικές του επιδράσεις τη μουσική των Duke Ellington, Gil Evans και Stan Kenton ενώ συγχρόνως παρακολουθούσε στενά τις εξελίξεις στην κλασική και σύγχρονη μουσική, Ο Gesualdo, ο Debussy και ο Hindemith ήταν οι αγαπημένοι του συνθέτες. Ο Wheeler συχνά έλεγε ότι οι αρμονίες του Hinsemith τού θύμιζαν τον McCoy Tyner. Στις δικές του συνθέσεις η μελωδία ήταν ο πυρήνας, μα πάντα έβρισκε νέους τρόπους να την πλαισιώνει αρμονικά και ρυθμικά. Όσον αφορά την ατμόσφαιρα, σαφώς προτιμούσε μια μελαγχολική διάθεση.«Οι αγαπημένοι μου άνθρωποι της τζαζ είναι αυτοί που ακούγονται λίγο λυπημένοι, όπως ο Miles Davis και η Billie Holiday».

Ο Wheeler ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με την ECM τo 1970, όταν ο Chick Corea πρότεινε στον Manfred Eicher να ακούσει τον αισθαντικό τρομπετίστα όταν έπαιζαν στο Αμβούργο σε ένα πειραματικό γκρουπ. Το 1975, ο Eicher κάλεσε τον Wheeler στη Νέα Υόρκη για την ηχογράφηση του Gnu High, μια θρυλική πλέον ηχογράφηση όπου συμμετείχαν ο Keith Jarrett, ο Dave Holland και ο Jack DeJohnette. Με το άλμπουμ αυτό ο Kenny Wheeler αναγνωρίζεται διεθνώς, ενώ παράλληλα γράφονται αποθεωτικές κριτικές. Ακολούθησαν πολλές ακόμα ηχογραφήσεις στην ECM, με προσωπικά άλμπουμ σε συνεργασία με μικρά και μεγάλα μουσικά σύνολα, οι ηχογραφήσεις των Azimuth με τον John Taylor και την Norma Winstone, ως μέλος του κουιντέτου του Dave Holland, ως μουσικός ή προσκεκλημένος στις ηχογραφήσεις των John Abercrombie, Pierre Favre, Bill Frisell, Arild Andersen, George Adams, Rainer Brüninghaus, Ralph Towner και Leo Smith. Συμμετείχε επίσης και στην Globe Unity και την Berlin Contemporary Jazz Orchestra του Alexander von Schlippenbach. Και οι δύο αυτές περιπετειώδεις ορχήστρες περιλάμβαναν συνθέσεις του Kenny Wheeler στο ρεπερτόριό τους.

 Το "Songs for Quintet" ηχογραφήθηκε στο Abbey Road Studios τον Δεκέμβριο του 2013 με παραγωγούς τον Manfred Eicher και τον Steve Lake. Το άλμπουμ κυκλοφόρησε στις 14 Ιανουαρίου του 2015, που θα ήταν τα 85α γενέθλια του Kenny Wheeler.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Γρηγ. Κυδωνιών 21
Υµηττός - 172 37, Αθήνα
210-76 10 616-617 & 620
www.mikri-arktos.gr

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γεωργία Αλεβιζάκη
georgia@mikri-arktos.gr 210 76 10 616,
6944 94 21 53

Ειρήνη Λαγουρού,
irini.lagourou@gmail.com 6977 24 77 25


 

Επιτρέπεται μόνο σε δημοσιογράφους με χρήση του προσωπικού κωδικού τους. Αν είστε δημοσιογράφος και δεν έχετε λάβει τον κωδικό σας, παρακαλούμε τηλεφωνήστε στο 210.76.10.616-617&620 για να τον αποκτήσετε.