Keith Jarrett
Jan Garbarek
Palle Danielsson
Jon Christensen

SLEEPER


Keith Jarrett   piano, percussion

Jan Garbarek   tenor and soprano saxophones, flute, percussion

Palle Danielsson   double-bass

Jon Christensen   drums, percussion


ECM 2290/91
CD
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ
11.2012

ΑΚΟΥΣΤΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΙΣΚΟ

  • New Dance 

    Please install flash

Ο ΔΙΣΚΟΣ

CD1

  1. Personal Mountains
  2. Innocence
  3. So Tender

 

CD2

  1. Oasis
  2. Chant Of The Soil
  3. Prism
  4. New Dance

H ECM είναι ιδιαίτερα χαρούμενη που παρουσιάζει αυτό το διπλό CD με τις ηχογραφήσεις ενός από τα πιο σημαντικά γκρουπ της εποχής του: το European Quartet ή αλλιώς, το Belonging Quartet. Πρόκειται για ηχογραφήσεις που πραγματοποιήθηκαν το 1979 και μετά από τρεις δεκαετίες στο συρτάρι, σαν να ξύπνησαν από τον ύπνο τους, επιτέλους βγαίνουν στο φως.

Το Sleeper είναι μια σημαντική προσθήκη στη μικρή δισκογραφία του γκρουπ η οποία αποτελείται από τα άλμπουμ Belonging (1974), My Song (1977), Nude Ants (1979), και Personal Mountains ( ηχογραφήθηκε το 1979 και κυκλοφόρησε 10 χρόνια αργότερα).

Οι συνθέσεις που ερμηνεύονται εδώ είναι όλες του Keith Jarrett και η ηχογράφηση έγινε στις 16 Απριλίου 1979, στο Nakano Sun Plaza του Τόκυο και είναι οι ακόλουθες: Personal Mountains, Innocence, So Tender, Oasis, Chant of the Soil, Prism και New Dance, όλες γραμμένες για το συγκεκριμένο γκρουπ. Πρόκειται για συνθέσεις που έτυχαν εξαιρετικής αποδοχής από το κοινό, καθώς χαρακτηρίζονται από εξαιρετική ζωντάνια. Το κουαρτέτο είχε μια αβίαστη αίσθηση της ροής παίζοντας με ελευθερία και χαρά ανάμεσα στις μελωδικές γραμμές και τα ρυθμικά σχήματα.

 Καθ’ όλη τη διάρκεια του Sleeper γίνεται κανείς μάρτυρας των εξαιρετικών αυτοσχεδιασμών, της ενέργειας που κορυφώνεται καθώς και λυρικών περασμάτων σπάνιας ομορφιάς. Οι διάλογοι του Jarrett με τον Garbarek είναι μυστηριώδεις, ενώ οι εναλλαγές των ρυθμών των Danielsson και Christensen, ενθουσιώδεις και απολαυστικές.

Ο Jan Garbarek σχολιάζει: «Ήταν μια σημαντική στιγμή για μένα ως ένας νεαρός και σχετικά άπειρος μουσικός να συνεργαστεί στενά με κάποιον σαν τον Keith, που είχε πάει σε μουσικό επίπεδο τόσο μακριά! Νομίζω ότι από αυτή τη συνεργασία κέρδισα πολλά: το άγγιγμά του, η κίνηση των συγχορδιών, ο πανταχού παρών ρυθμός, οι ευφυείς μελωδικές εκπλήξεις, η ικανότητα να κάνει το πιάνο να τραγουδάει με ένα τέτοιο μοναδικό τρόπο, η απλότητα και συγχρόνως η πολυπλοκότητα, η αφαίρεση μαζί με τον ρεαλισμό ... Αισθανόμουν μόνιμα ένα δέος καθώς γινόμουν μάρτυρας μιας τέτοιας μουσικής πράξης και ένιωθα απερίγραπτη χαρά περισσότερο ως ακροατής παρά ως συμμέτοχος...».

Η σύνθεση των μουσικών δεν ήταν τυχαία. Ο Jarrett είχε πλήρη επίγνωση για τον κάθε μουσικό, καθώς είχε ήδη συνεγαστεί με τον Palle Danielsson και Jon Christensen στη Νορβηγία από τα τέλη της δεκαετίας του 1960 και είχε ήδη θαυμάσει τη μοναδική προσέγγιση του Jan Garbarek στο σαξόφωνο (για αυτόν είχε ήδη συνθέσει το Luminessence).

 Στα πέντε χρόνια που μεσολάβησαν μεταξύ του πρώτου άλμπουμ και του τέλος του κουαρτέτου Belonging ήταν τόσο σπάνιες οι εμφανίσεις που δικαιολογούν το σχόλιο κάποιου δημοσιογράφου που είπε ότι αυτό ήταν περισσότερο ένα «ειδικό γεγονός» παρά ένα γκρουπ. Πράγματι, εκείνη την εποχή ο Jarrett είχε άλλες ανάγκες και πάρα πολλές υποχρεώσεις συν μια εκρηκτική συναυλιακή ζωή ως σόλο αυτοσχεδιαστής. Στο διάστημα που μεσολάβησε ηχογραφήθηκε το Belonging. O Jarrett έγραψε μουσική παίρνοντας υπόψη τις αρετές του κάθε μουσικού, γνωρίζοντας ταυτόχρονα τον ήχο και τη δυναμική του συνόλου. Λίγο αργότερα δημιουργήθηκε το κλασικό My Song, το οποίο ηχογραφήθηκε το 1977 μετά από μια σειρά εννέα συναυλιών που διοργάνωσε η ECM, υπό τον τιτλο «Βραδιές αυτοσχεδιαστικής μουσικής».

Το 1979 πραγματοποιήθηκε η περιοδεία στην Ιαπωνία από την οποία προέκυψαν το Personal Mountains και τώρα το Sleeper. Toν επόμενο μήνα ήταν οι συναυλίες του Village Vanguard της Νέας Υόρκης που γέννησαν το Nude Ants που σηματοδότησε το τέλος του κουαρτέτου. Ο Ian Carr, συγγραφέας της βιογραφίας του Keith Jarrett, παρατηρεί: «Η επιρροή αυτού του κουαρτέτου είναι αντιστρόφως ανάλογη της σύντομης ζωής του. Οι μουσικοί σε όλα τα όργανα έχουν επηρεαστεί και εμπνευστεί από το έργο του Keith Jarrett σε γενικές γραμμές, αλλά και από αυτό το κουαρτέτο ειδικότερα. Το Ευρωπαϊκό Κουαρτέτο έπαψε να υπάρχει όταν ήταν στο απόγειο της δημιουργικότητάς του». Το Sleeper επιβεβαιώνει την αλήθεια αυτής της παρατήρησης.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Γρηγ. Κυδωνιών 21
Υµηττός - 172 37, Αθήνα
210-76 10 616-617 & 620
www.mikri-arktos.gr

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γεωργία Αλεβιζάκη
georgia@mikri-arktos.gr 210 76 10 616,
6944 94 21 53

Ειρήνη Λαγουρού,
irini.lagourou@gmail.com 6977 24 77 25


 

Επιτρέπεται μόνο σε δημοσιογράφους με χρήση του προσωπικού κωδικού τους. Αν είστε δημοσιογράφος και δεν έχετε λάβει τον κωδικό σας, παρακαλούμε τηλεφωνήστε στο 210.76.10.616-617&620 για να τον αποκτήσετε.