Mathias Eick

Skala


Mathias Eick: τρομπέτα, βιμπράφωνο, ηλεκτρική κι-
θάρα, ακουστικό μπάσο
Tore Brunborg: τενόρο σαξόφωνο
Andreas Ulvo: πιάνο
Morten Qvenild: πλήκτρα
Audun Erlien: ηλεκτρικό μπάσο
Torstein Lofthus: ντραμς
Gard Nilssen: ντραμς
Sidsel Walstad: άρπα

Mathias Eick: τρομπέτα, βιμπράφωνο, ηλεκτρική κιθάρα, ακουστικό μπάσο

Tore Brunborg: τενόρο σαξόφωνο

Andreas Ulvo: πιάνο

Morten Qvenild: πλήκτρα

Audun Erlien: ηλεκτρικό μπάσο

Torstein Lofthus: ντραμς

Gard Nilssen: ντραμς

Sidsel Walstad: άρπα


ECM 2187
CDLP
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ
03.2011

ΑΚΟΥΣΤΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΙΣΚΟ

  • Skala 

    Please install flash

  • Edinburgh 

    Please install flash

  • Joni 

    Please install flash

Ο ΔΙΣΚΟΣ

  1. Skala [6:14]
  2. Edinburgh [5:04]
  3. June [4:14]
  4. Oslo [5:27]
  5. Joni [5:52]
  6. Biermann [6:07]
  7. Day After [4:52]
  8. Epilogue [3:20]

 

Το νέο άλμπουμ του νορβηγού τρομπετίστα Mathias Eick διευρύνει την κατεύθυνση και τις ιδέες που χάραξε η πρώτη του εξαιρετικά πετυχημένη συνεργασία με την ECM, το άλμπουμ The Door που ηχογραφήθηκε το 2007. «Είναι μια ηχογράφηση ευρύτερη και μεγαλύτερη σε όλες τις κατευθύνσεις» λέει ο Eick. Το άλμουμ Skala ενεργοποίησε τις δυνάμεις περισσότερων μουσικών και σε ορισμένες περιπτώσεις δύο ντράμερ, φτάνοντας έτσι σε πιο λεπτομερείς ενορχηστρώσεις. Αυτό που παραμένει σταθερό είναι το λυρικό παίξιμο του Eick ως το κέντρο της παραγωγής. Η κομψή τρομπέτα του Mathias Eick έχει ακόμα μεγαλύτερο χώρο για να τραγουδήσει.

«Το Skala ακολούθησε τη λογική ηχογράφησης μιας ποπ παραγωγής» εξηγεί ο Eick. Εκεί που οι περισσότεροι δίσκοι της ECM χρειάζονται την περίφημη ταχύτητα των τριών ή τεσσάρων ημερών για να ολοκληρωθούν, αυτή η ηχογράφηση ξεκίνησε με πέντε εβδομάδες στο Cabin Recorders Studio του Όσλο, όπου αρχικά μόνος ο Mathias, σκιαγράφησε το δίσκο με μια ποικιλία οργάνων και στη συνέχεια κάλεσε κάποιους από τους μουσικούς να παίξουν όπου χρειαζόταν. Η ηχογράφηση συνεχίστηκε στο Bugge Wesseltoft, το βιμπράφωνο προστέθηκε στο Pooka Studio και το άλμπουμ ολοκληρώθηκε στο Rainbow Studio όπου έγιναν οι μίξεις με τον Mathias και τον Manfred Eicher και με μηχανικό ήχου τον Jan Erik Kongshaug.

 To άλμπουμ αντλεί το υλικό του από νέες και παλαιότερες συνθέσεις, όλες από την πένα του Mathias. Η έμπνευσή του έχει την καταγωγή της σε μια πληθώρα επιδράσεων, από την κλασική μουσική έως την ποπ. Η ομώνυμη σύνθεση Skala, είναι μια μελωδία που όπως λέει ο ίδιος, τον ακολουθούσε για χρόνια. Ανάμεσα στις αναφορές του συγκαταλέγεται και το τραγούδι του Sting Shape of My Heart, του 1993. Είναι ένα από τα δύο κομμάτια του δίσκου που ακούμε το εκφραστικό σαξόφωνο του Tore Brunborg.

 Το Edinburgh γράφτηκε στη σκωτσέζικη πόλη, αλλά η πηγή της έμπνευσής του βρίσκεται στον Νορβηγό συνθέτη Edvard Grieg και το θρηνητικό σαξόφωνο του Jan Garbarek. «Δεν είναι πάντα εύκολο να γράψεις μουσική όταν περιοδεύεις. Όμως, όταν παρουσιάζαμε το the Door είχαμε μια ωραία περιοδεία στη Βρετανία, με κάποια πολύ ωραία πιάνα με ουρά, και μερικές φορές είχα παραμείνει στη σκηνή μετά τις συναυλίες - με όλους γύρω μου να συσκευάζουν όργανα! - και δοκίμαζα κάποια πράγματα. Έτσι προέκυψε αυτή η μελωδία» θυμάται Mathias.

 Ο Eick περιγράφει το June, ως ένα φωτεινό και ήρεμο κομμάτι, μια ανάμνηση του καλοκαιριου. Υπάρχει εδώ η παρουσία της άρπας από την κλασική αρπίστα Sidsel Walstad, που σήμερα συνεργάζεται με την Συμφωνική Ορχήστρα της Νορβηγικής Τηλεόρασης.

 Το Oslo, το πιο δυναμικό κομμάτι του δίσκου είναι ένας σκοπός της πόλης- μια σύνθεση που κατευθύνεται από το ρυθμό της, με αναφορά στους Radioahead ανάμεσα στις υπόλοιπες ποπ αναφορές του. Το Oslo επίσης, τοποθετεί δύο ντράμερ επί σκηνής. Σημαντική εδώ είναι και η συμβολή του κιμπορντίστα Morten Qvenild.

 To Joni είναι, φυσικά μια αναφορά στη Joni Mitchell, καθώς ο Eick θαυμάζει τη δουλειά της εδώ και χρόνια. Μια συγκεκριμένη αναφορά υπάρχει εδώ στο τραγούδι Both Sides Now στην ορχηστρική διασκευή του Vince Mendoza. «Με άγγιξε πραγματικά αυτό το τραγούδι. Και αυτή μου η σύνθεση είναι αρκετά παλιά. Και καθώς είχα τώρα τους σωστούς μουσικούς στη σωστή στιγμή σκέφτηκα πως ήταν μια καλή ευκαιρία να ανατρέξω σε κάποιο παλαιότερο υλικό τοποθετώντας το ανάμεσα στο νέο διαμορφώνοντας έτσι ένα άλμπουμ».

 Το Biermann είναι μια αναφορά στο σπίτι του Eick στο Όσλο, ένας χώρος που κάποτε ανήκε σε έναν Γερμανό έμπορο, ονόματι JF Bierman, τον 19ο αιώνα. «Θα μπορούσε να πει κανείς πως είναι ένα αφιέρωμα στο χώρο που δουλεύω. Έχω ένα πιάνο εκεί και κάποιο στοιχειώδη εξοπλισμό για ηχογράφηση. Είναι ένας εξαιρετικός χώρος εργασίας».

 Το The Day After έχει αναφορές στη δεκαετία του ’70, και είναι επηρεασμένο από πολύ διαφορετικές πηγές: από τη συνεργασία Garbarek-Jarrett στο Βelonging μέχρι τα ροκ σφυροκοπήματα του πιάνου του Elton John. «Ο ρυθμός είναι σίγουρα παλιός – και όχι ιδιαίτερα συνδεδεμένος με την τζαζ (γέλια). Εντέλει είναι μάλλον ένας ποπ ρυθμός» αναφέρει ο Mathias. Ωστόσο, ο Tore Brunborg και ο Mathias Εick παίζουν εξαιρετικά σόλο που μάλλον θυμίζουν μια τζαζ οργάνωση.

 To Epilogue αναπτύσσεται μέσα από την απλή ιδέα των αντιθέσεων, καθώς η απαλή τρομπέτα του Eick συναντιέται με το θυελλώδες παίξιμο του ντράμερ Torstein Lofthus. «Ο Tostein συγκαταλλέγεται ανάμεσα στους καλύτερους rock and roll, heavy metal και τζαζ ντράμερς της Νορβηγίας. Είναι ένας πραγματικός στάρ και ήθελα να αναδείξω πόσα πράγματα μπορεί να κάνει».

 Σε αρκετές συνθέσεις, ο Lofthus συνεργάζεται με τον ντράμερ συναδέλφό του Gard Nilssen. Ο Nilssen έκανε μαθήματα με τον Audun Kleive (που παίζει τύμπανα στο The Door) από την ηλικία των επτά ετών και διαμορφώνεται σε έναν μουσικό που αποσπά ιδιαίτερο θαυμασμό. Πρόσφατα κέρδισε το νορβηγικό βραβείο Jazz με το συγκρότημα Puma. «Είναι περισσότερο γνωστός ως τζαζ και και free jazz ντράμερ στη Νορβηγία, παρότι παίζει και σε ποπ σχήματα», λέει ο Mathias. Και οι δύο ντράμερ είναι στο νέο κουιντέτο του Eick. Το γκρουπ συμπληρώνεται από τον πιανίστα Andreas Ulvo και τον μπάσο-κιθαρίστα Audun Erlien. Ο Ulvo έχει συνεργαστεί στενά με την τραγουδίστρια Solveig Slettahjell και έχει ηχογραφήσει διάφορα άλμπουμ ως επικεφαλής του Eple Trio και του Ulvo Ensemble. Ένας μελωδικός-χαρισματικός πιανίστας, και επίσης ένας αφοσιωμένος φωτογράφος (η φωτογραφία του πορτρέτου του Eick στην έκδοση που συνοδεύει το cd είναι δική του). Ο Audun Erlien, το μόνο μέλος που παραμένει στο γκρουπ από την εποχή του The Door έχει εξελίξει το σφριγηλό του μπάσο μέσα από τη μουσική του Nils Petter Molvaer .

 Το γκρουπ ξεκινά μια μεγάλη περιοδεία για να παρουσιάσει το νέο άλμπουμ. Οι πρώτες ημερομηνίες έχουν ήδη ανακοινωθεί και είναι:

National Jazzvenue, Oslo (5 Μαρτίου) Jazzklubb, Arendal (7 Μαρτίου), Jazzforum, Hadeland (11 Μαρτίου), Union Scene, Drammen (12 Μαρτίου), Jazzforum, Stavanger (17 Μαρτίου), Sardinen, Bergen (18 Μαρτίου) Dokkhuset, Trondheim (19 Μαρτίου), Jazzklubb, Tromsø (20 Μαρτίου), Voss Jazzfestival (16 Απριλίου), Jazz Ahead, Bremen (29 Απριλίου), Stadtgarten, Köln (2 Μαίου), Centralstation, Darmstadt (3 Μαίου), Ampere, Munich (4 Μαίου), Midtsommerjazz Festival, Ålesund (18 Ιουνίου), Festspillene in North Norway, Harstad (20 Ιουνίου), Pumpwerk, Wilhelmshaven (4 Αυγούστου), Park der Gãrten, Bad Zwischenahn (5 Αυγούστου).

*

 Ο Mathias Eick (γεν. 1979) έκανε την πρώτη εμφάνισή του στην ECM στην ηλικία των 23 ετών, παίζοντας στο Evening Falls, το άλμπουμ του κιθαρίστα Jacob Young. Από την αρχή, οι κριτικοί αντέδρασαν πολύ θετικά με τους διαυγείς μελωδικούς αυτοσχεδιασμούς του Eick συγκρίνοντάς τον μάλιστα με τον Kenny Wheeler. Πράγματι ο Wheeler είναι ένας από τους τρομπετίστες που επέδρασαν στο παίξιμο του Eick, αλλά έχει επίσης επιδράσεις από μουσικούς σαν τον Chet Baker, τον Dizzy Gillespie, τον Clifford Brown, τον Ruby Braff, τον Tomasz Stanko, τον Nils Petter Molvaer, τον Arve Henriksen και πολλών ακόμα διακεκριμένων μουσικών. «Θέλησα να δημιουργήσω έναν ήχο που να είναι ένας συνδυασμός όλων των ήχων που αγάπησα», είχε δηλώσει ο Eick στον συντάκτη Τόμας Erdmann.

 Άλλες συμμετοχές του Mathias Eick στην ECM, περιλαμβάνουν συνεργασίες με την Φιλανδή συνθέτρια/πιανίστα/αρπίστα Iro Haarla (πρόσφατα κυκλοφόρησε και ο νέος της δίσκος Vespers) με τον Manu Katché στο Playground συμμετέχοντας μάλιστα και στην περιοδεία που ακολούθησε την έκδοση του δίσκου. Εκτός ECM, συνεχίζει να παίζει και να ηχογραφεί επίσης με το δεκαμελές nu jazz συγκρότημα Jaga Jazzist, με το οποία θα βρίσκεται σε περιοδεία την άνοιξη του 2011.

 Ο Mathias Eick ήταν αποδέκτης μιας σειράς σημαντικών βραβείων, ανάμεσά τους, το Βραβείο Jazz International για νέα ταλέντα του 2007 και το Statoil Talent Award το 2009.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Γρηγ. Κυδωνιών 21
Υµηττός - 172 37, Αθήνα
210-76 10 616-617 & 620
www.mikri-arktos.gr

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γεωργία Αλεβιζάκη
georgia@mikri-arktos.gr 210 76 10 616,
6944 94 21 53

Ειρήνη Λαγουρού,
irini.lagourou@gmail.com 6977 24 77 25


 

Επιτρέπεται μόνο σε δημοσιογράφους με χρήση του προσωπικού κωδικού τους. Αν είστε δημοσιογράφος και δεν έχετε λάβει τον κωδικό σας, παρακαλούμε τηλεφωνήστε στο 210.76.10.616-617&620 για να τον αποκτήσετε.