J.S.Bach | Michelle Makarski | Keith Jarrett

Six Sonatas for Violin and Piano


Michelle Makarski βιολί

Keith Jarrett πιάνο

ΕCM New Series 2230/31
CD
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ
11.2013

ΑΚΟΥΣΤΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΙΣΚΟ

  • Sonata No.3 in E major BWV 1016- Allegro 

    Please install flash

  • Sonata No. 6 in G major BWV 1019 - Adagio 

    Please install flash

Ο ΔΙΣΚΟΣ

Sonata No. 1 in b minor   BWV 1014

1 Adagio [4:11]

2 Allegro [2:57]

3 Andante [3:08]

4 Allegro [3:18]

 

Sonat a No. 2 in A major   BWV 1015

5 Dolce [3:01]

6 Allegro [3:05]

7 Andante un poco [2:54]

8 Presto [4:21]

 

Sonata No.3 in E major   BWV 1016

9 Adagio [4:36]

10 Allegro [2:53]

11 Adagio ma non tanto [4:56]

12 Allegro [3:40]

 

Sonat a No. 4 in c major   BWV 1017

1 Largo [4:42]

2 Allegro [4:19]

3 Adagio [3:06]

4 Allegro [4:41]

 

Sonat a No. 5 in f minor   BWV 1018

5 Largo [8:06]

6 Allegro [4:17]

7 Adagio [3:14]

8 Vivace [2:40]

 

Sonata No. 6 in G major   BWV 1019

9 Allegro [3:32]

10 Largo [1:45]

11 Allegro (Cembalo Solo) [4:43]

12 Adagio [3:17]

13 Allegro [3:10]

Ο Johann Sebastian Bach ξεκίνησε να δουλεύει στις 6 σονάτες για βιολί και τσέμπαλο την εποχή που βρισκόταν στην αυλή της Βαϊμάρης και του Κέτεν, ενώ επέστρεψε στο έργο αυτό πολλά χρόνια αργότερα, αναθεωρώντας και τελειοποιώντας τη σύνθεση σχεδόν μέχρι το τέλος της ζωής του. Ο Carl Philipp Emanuel Bach αργότερα θα αναφερόταν στο έργο ως «ένα από τα σπουδαιότερα έργα του αγαπημένου μου πατέρα». Προιωνίζοντας τη φόρμα της κλασικής σονάτας, το βιολί και το πληκτροφόρο όργανο αντιμετωπίζονται επί ίσοις όροις μπροστά στην πρόκληση των υψηλών συνθετικών απαιτήσεων του Bach. Οι σονάτες σχεδιάστηκαν ως ένα συνολικό έργο, γραμμένες, -6 σονάτες σε 6 κλίμακες- τρείς σε μείζονες και τρεις σε ελάσσονες. Ο πρώτος βιογράφος του Bach Forkel έγραψε, ότι οι έξι σονάτες κατατάσσονται ανάμεσα στα αριστουργήματα του είδους. Αναπτύσσεται φούγκα κατά τη διάρκεια του έργου η οποία περιέχει χαρακτηριστικούς κανόνες σε διάλογο μεταξύ των 2 οργάνων. Το μέρος του βιολιού είναι υψηλών δεξιοτεχνικών απαιτήσεων – ο J.S. Bach γνώριζε καλά τις δυνατότητες του οργάνου- τις οποίες χειρίστηκε αφείδωλα όπως ακριβώς έκανε και με το τσέμπαλο.

Η Michelle Makarski είναι η βιολονίστρια της παρούσας ηχογράφησης. Μια μουσικός σπάνιας ευρύτητας στα ενδιαφέροντά της, αφοσιωμένη στην κλασική ερμηνεία από την παλαία μουσική μέχρι τη σύγχρονη, έχοντας ωστόσο εμπειρία και από την τζαζ και από την τέχνη του αυτοσχεδιασμού. Η Makarski ήρθε στην ECM μέσω του Keith Jarrett. Συμμετείχε στην ηχoγράφηση υπό τον τίτλο Bridge of Light ως σολίστ στο έργο Elegy for Violin and String Orchestra και ως συμπαίκτρια του Jarrett στη Σονάτα για βιολί και πιάνο (1993). Αυτή η ηχογράφηση οδήγησε σε μια σειρά ηχογραφήσεων ρεπερτορίου, αρχής γενομένης από το σόλο άλμπουμ υπό τον τίτλο Caoine, μέχρι πειραματικά εγχειρήματα σε συνεργασία με τον Tomasz Stanko, τον John Surman και τον Dino Saluzzi στο βραβευμένο From The Green Hill, και το Tituli του Stephen Hartke σε συνεργασία με το Hilliard Ensemble.

Όλα αυτά τα χρόνια, Makarski and Jarrett κράτησαν την καλλιτεχνική τους επαφή. Έπαιξαν μαζί για πρώτη φορά τις Σονάτες τα Χριστούγεννα του 2008 και για τα επόμενα δύο χρόνια συνέχιζαν να παίζουν στις συναντήσεις τους τα Σαββατοκύριακα. «Κάθε φορά που με επισκεπτόταν παίζαμε πάλι» είπε ο Jarrett στον Ethan Iverson στο τεύχος του Down Beat του Σεπτεμβρίου.

«Φανταστείτε το ως μια διαδικασία της φύσης: Οι πλανήτες κινούνται, οι ρυτίδες εμφανίζονται, τα φύλλα των δέντρων πέφτουν. Δεν υπάρχει κάτι για το οποίο χρειάζεται να αποφασίσεις, απλά το παρακολουθείς. Στη δική μας περίπτωση, απλώς ακούγαμε. Μια διαδικασία που καθετί άλλο από περιστασιακή μπορεί να είναι» σημειώνει η Makarski.

Αυτή η τοποθέτηση παραπέμπει στη δήλωση που έκανε ο Jarrett, όταν ηχογράφησε το Πρώτο Βιβλίο από το Καλά Συγκερασμένο Κλειδοκύμβαλο: «Η μουσική δεν έχει ανάγκη τη δική μου βοήθεια». Η πρόθεση τότε όπως και τώρα δεν είναι να αναπτύξει κανείς μια προσωπική ερμηνεία πάνω στο έργο. «Η μουσική τροφοδοτεί με αυτονόητο τρόπο την ερμηνεία» λέει ο Jarrett και συνεχίζει «απλώς εκθέτω τον εαυτό μου στη μουσική του Bach προσπαθώντας να μάθω αυτά που δεν ξέρω ακόμα για τη μουσική».

Η ιδέα της αποτύπωσης της μουσικής δεν προέκυψε παρά τον Νοέμβριο του 2010. Οι μουσικοί ηχογράφησαν τις Σονάτες στην Αμερικανική Ακαδημία Γραμμάτων και Τεχνών της Νέας Υόρκης. «Ακόμα και όταν αποφασίσαμε ότι θέλαμε να ηχογραφήσουμε τη μουσική, η διαδικασία δεν άλλαξε πολύ. Απλώς καταγράψαμε το αποτέλεσμα μιας μακρόχρονης διαδικασίας εξερεύνησης και ουσιαστικής ακρόασης. Ήταν περισσότερο αποτύπωση της ανανεωμένης μας φιλίας απ’ ότι μια καλά σχεδιασμένη παραγωγή» διευκρινίζει η Makarski.

Αυτή είναι η πρώτη κλασική ηχογράφηση του Jarrett μετά από τα κονσέρτα για πιάνο του Mozart το 1998 και μόλις η δεύτερη φορά όπου ηχογραφεί Bach παίζοντας πιάνο αντί για τσέμπαλο. Τα προηγούμενα έργα του Bach που έχει ερμηνεύσει ο Jarrett είναι τα ακόλουθα:

Das Wohltemperierte Klavier (Buch 1, 1987; Buch II, 1990), Goldberg Variations (1989), 3 Sonaten für Viola da Gamba und Cembalo (1991, με την Kim Kashkashian), και The French Suites (1991).

Η Michelle Makarski έχει ηχογραφήσει για την ECM New Series το Caoine (1995, που περιλαμβάνει μουσική των Bach, Biber, Hartke, Reger και Rochberg), το Elegio per un’ombra (1999, με μουσική των Tartini, Dallapiccola, Berio, Carter και Petrassi) καθώς και το To Be Sung On The Water (2004, με μουσική του Tartini και του Crockett).

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Γρηγ. Κυδωνιών 21
Υµηττός - 172 37, Αθήνα
210-76 10 616-617 & 620
www.mikri-arktos.gr

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γεωργία Αλεβιζάκη
georgia@mikri-arktos.gr 210 76 10 616,
6944 94 21 53

Ειρήνη Λαγουρού,
irini.lagourou@gmail.com 6977 24 77 25


 

Επιτρέπεται μόνο σε δημοσιογράφους με χρήση του προσωπικού κωδικού τους. Αν είστε δημοσιογράφος και δεν έχετε λάβει τον κωδικό σας, παρακαλούμε τηλεφωνήστε στο 210.76.10.616-617&620 για να τον αποκτήσετε.