Tigran Mansurian

Quasi parlando


Patricia Kopatchinskaja: βιολί

Anja Lechner: βιολοντσέλο

Amsterdam Sinfonietta

Candida Thompson: μουσική διεύθυνση


ECM New Series 2323
CD
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ
12.2014

ΑΚΟΥΣΤΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΙΣΚΟ

  • Romance for violin and string orchestra 

    Please install flash

  • Quasi Parlando for violoncello and string orchestra 

    Please install flash

Ο ΔΙΣΚΟΣ

Double Concerto

for violin, violoncello and string orchestra

I Largo concentrando

II Largo sostenuto

 

Romance for violin and string orchestra

 

Quasi parlando

for violoncello and string orchestra

 

Four Serious Songs

for violin and string orchestra

I Andante con moto

II Andante mosso, agitato

III Allegro vivace

IV Con moto, molto semplice

Το άλμπουμ Quasi Parlando είναι μια σημαντική προσθήκη στις ηχογραφήσεις της συναρπαστικής μουσικής δωματίου του Tigran Mansurian. Στον απόηχο του εορτασμού των 75 γενεθλίων του συνθέτη, το ρεπερτόριο της ηχογράφησης ξεκινά με το πυκνό Double Concerto και συνεχίζει με το εκφραστικό Quasi Parlando, έργο αφιερωμένο στη τσελίστα Anja Lechner. Τα έργα ηχογραφούνται για πρώτη φορά μαζί με το Concerto No 2 (με τον υπότιτλο Four Serious Songs), που ολοκληρώνει το ρεπερτόριο. Οι σολίστες ερμηνεύουν με αφοσίωση και εκφραστικότητα όπως ακριβώς και η Sinfonietta του Άμστερνταμ υπό τη διεύθυνση της Candida Thompson.

Στο εισαγωγικό σημείωμα που συνοδεύει την έκδοση ο Wolfgang Sandner περιγράφει το έργο Quasi Parlando ως ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της αφαιρετικής αισθητικής του συνθέτη: «Κάθε νότα είναι εκεί που οφείλει να είναι –καμιά υπερβολή–. Το συνθετικό συναίσθημα ταυτίζεται με πληρότητα με την έμφυτη δυναμική των ήχων. Συνεχίζουν ωστόσο να μας ξαφνιάζουν τα ρητορικά σχήματα του τσέλου που αποκρυσταλλώνονται σε μια τέχνη τόσο πηγαία εκφραστική που υπερβαίνει ακόμα και την αμεσότητα του λόγου». Το Romance, έργο που δημιουργήθηκε έναν χρόνο πριν, αρχικά διατηρεί τα τέσσερα μέτρα ενός απλού αλλά συγκινητικού παραδοσιακού τραγουδιού ώσπου τα έγχορδα εισάγουν έναν διάλογο με το βιολί και εκεί όλα αλλάζουν…

Από την άποψη της υφής της μουσικής έχουν συντελεστεί κάποιες αλλαγές που είναι αισθητές ανάμεσα στα 30 χρόνια που χωρίζουν τα έργα Double Concerto και Four Serious Songs. Η αισθητική αντίληψη δεν έχει βέβαια αλλάξει καθώς η αμεσότητα της έκφρασης και το ασυμβίβαστο δημιουργικό πάθος είναι τα στοιχεία που καθορίζουν και τις δυο συνθέσεις. Ταυτόχρονα, ο συνθέτης ενθαρρύνει μια κάποια ερμηνευτική ελευθερία τονίζοντας ότι σημασία έχει «ποιες είναι οι ανάγκες της ίδιας της μουσικής και όχι του συνθέτη», όπως χαρακτηριστικά ανάφερε σε μια συζήτηση που έγινε στο Muziekgebouw του Άμστερνταμ λίγο πριν την ηχογράφηση των έργων τον Οκτώβριο του 2012.

Η βιολίστρια Patricia Kopatchinskaja περιέγραψε το βιολιστικό μέρος του έργου Four Serious Songs «ως ιδιοφυές και μαγικό», ενώ κατατάσσει τη μουσική του Tigran Mansurian «ανάμεσα στις πιο δυναμικές της εποχής μας».

Γεννημένος στη Βηρυτό το 1939, ο Tigran Mansurian επέστρεψε στην πατρίδα του την Αρμενία το 1947. Σπούδασε στη Μουσική Ακαδημία του Ερεβάν την οποία αργότερα διηύθυνε. Τη δεκαετία του ’60 είχε γοητευθεί από τις ιδέες της νέας δυτικής μουσικής και της avant-garde ωστόσο προέκρινε ως σημαντικότερο τη διατήρηση μιας αυθεντικής Αρμενικής φωνής που συνάδει με το πνεύμα του τόπου του. «Οι μουσικές και πολιτιστικές μας συντεταγμένες στο χάρτη είναι ακριβώς στο σημείο που η Δύση συναντά την Ανατολή» έχει γράψει ο συνθέτης και αυτό ακριβώς το σημείο είναι που πυροδοτεί τη φαντασία και τη δημιουργικότητά του.

Η πρώτη ηχογράφηση του Mansurian στην ECM είναι το Hayren (ECM 1764, 2000), όπου η μουσική του συναντήθηκε με αυτήν του εθνολόγου, ιερωμένου και συνθέτη Komitas, που έπαιξε μείζονα ρόλο στη διαμόρφωση της ταυτότητάς του. Μεταγενέστερες ηχογραφήσεις περιελάμβαναν το έργο Monodia, τα κουαρτέτα εγχόρδων και το χορωδιακό έργο Ars Poetica.

Η βιολίστρια Patricia Kopatchinskaja γεννήθηκε στο Κισινάου της Μολδαβίας και μελέτησε βιολί και σύνθεση στη Βιέννη και τη Βέρνη. Το ρεπερτόριό της περιλαμβάνει μια ευρεία γκάμα κλασικών, ρομαντικών και μοντέρνων ιδιωμάτων από τον Bartók, τον Ligeti τον Kurtág, την Galina Ustvolskaya, τη Δεύτερη Σχολή της Βιέννης αλλά και πολλές συνθέσεις οι οποίες γράφτηκαν αφιερώθηκαν σε αυτήν και πρωτο-ερμηνεύθηκαν από αυτήν. Το 2000 απέσπασε το βραβείο του διεθνούς Διαγωνισμού Henryk Szeryng στο Μεξικό. Έχει επίσης λάβει πολλές διακρίσεις για τις ολοκληρωμένες ηχογραφήσεις των έργων για βιολί και ορχήστρα του Beethoven καθώς και για τα κονσέρτα των Bartók, Eötvös και Ligeti. Η παρούσα ηχογράφηση είναι η πρώτη συνεργασία της Kopatchinskaja με την ECM. H καλλιτέχνιδα, έχει εντάξει στο ρεπερτόριο της το έργο Four serious songs στις περιοδείες της για το 2014, το οποίο ερμηνεύει με την Britten Sinfonia και το έργο Romance με την Καμεράτα της Βέρνης.

Η τσελίστα Anja Lechner γεννήθηκε στο Kassel και μεγάλωσε στο Neubeuern. Μελέτησε τσέλο με τον Heinrich Schiff και τον János Starker. Συν-ιδρύτρια του κουαρτέτου Rosamunde εξερεύνησε πτυχές της κλασικής όσο και της σύγχρονης μουσικής δωματίου καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας του μουσικού συνόλου (1991-2009). Ως σολίστ έχει συμμετάσχει σε πολλά μουσικά φεστιβάλ και διοργανώσεις. Πολλοί σύγχρονοι συνθέτες, ανάμεσά τους ο Valentin Silvestrov, ο Tigran Mansurian, ο Günter Bialas, ο Tõnu Kõrvits και ο Zad Moultaka, της έχουν εμπιστευθεί τις πρεμιέρες των έργων τους. Οι ηχογραφήσεις της Lechner τόσο με το κουαρτέτο όσο και με άλλα μουσικά σχήματα έχουν αποσπάσει πολυάριθμες διακρίσεις και βραβεία. Εκτός από τα κουαρτέτα του Haydn και Shostakovich, οι συνθέσεις του Gurdjieff (στον δίσκο Chants, Hymns and Dances σε συνεργασία με τον Βασίλη Τσαμπρόπουλο) το έργο leggiero, pesante του Valentin Silvestrov¸ οι συνεργασίες με τον αργεντινό μπαντονεονίστα Dino Saluzzi (Ojos Negros, Navidad de los Andes, Kultrum), καθώς και οι συνεργασίες με τον πιανίστα François Couturier και το Tarkovsky Quartet, όπου αυτοσχεδιασμοί και συνθέσεις σχολιάζουν και αναφέρονται στον πνευματικό κόσμο και το συναίσθημα του μεγάλου Ρώσου κινηματογραφιστή. Η προηγούμενη συνεργασία της με τον Tigran Mansurian ήταν τα κουαρτέτα εγχόρδων του συνθέτη, ερμηνευμένα από το κουαρτέτο Rosamunde.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Γρηγ. Κυδωνιών 21
Υµηττός - 172 37, Αθήνα
210-76 10 616-617 & 620
www.mikri-arktos.gr

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γεωργία Αλεβιζάκη
georgia@mikri-arktos.gr 210 76 10 616,
6944 94 21 53

Ειρήνη Λαγουρού,
irini.lagourou@gmail.com 6977 24 77 25


 

Επιτρέπεται μόνο σε δημοσιογράφους με χρήση του προσωπικού κωδικού τους. Αν είστε δημοσιογράφος και δεν έχετε λάβει τον κωδικό σας, παρακαλούμε τηλεφωνήστε στο 210.76.10.616-617&620 για να τον αποκτήσετε.