Claude Debussy

Préludes


Alexei Lubimov: piano 

Alexei Zuev: piano

 


2241-42
CD
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ
05.2012

ΑΚΟΥΣΤΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΙΣΚΟ

  • Minstrels [Modéré] 

    Please install flash

  • Canope [Très calme et doucement triste] 

    Please install flash

  • Les tierces alternées [Modérément animé] 

    Please install flash

Ο ΔΙΣΚΟΣ

CD1

Préludes    Premier Livre   (1909/10)

  1. Danseuses de Delphes Lent et grave [3:16]
  2. Voiles   Modéré [4:00]
  3. Le vent dans la plaine   Animé [2:13]
  4. “Les sons et les parfums tournent dans  l’air du soir”   Modéré [3:31]
  5. Les collines d’Anacapri   Très modéré [2:53]
  6. Des pas sur la neige   Triste et lent [3:52]
  7. Ce qu’a vu le vent d’ouest   Animé et tumultueux [3:25]
  8. La fille aux cheveux de lin  Très calme et doucement expressif [2:28]
  9. La sérénade interrompue   Modérément animé [2:48]
  10. La cathédrale engloutie   Profondément calme [6:08]
  11. La danse de Puck   Capricieux et léger [2:57]
  12. Minstrels   Modéré [2:25]

Trois Nocturnes
Transcription pour 2 Pianos 4 mains par Maurice Ravel   (1909)

    13. Nuages [6:49]
    14. Fêtes [5:49]
     15.
Sirènes [10:54]

CD2

  1. Prélude à l’après-midi d’un faune  [8:48]
    Transcription pour deux pianos   (1895)

    Préludes    Deuxième Livre   (1911/12)
  2. Brouillards   Modéré [8:54]
  3. Feuilles mortes   Lent et mélancolique [2:58]
  4. La puerta del vino   Mouvement de Habanera [3:28]
  5. Les fées sont d’exquises danseuses   Rapide et léger [3:12]
  6. Bruyères   Calme [3:09]
  7. “General Lavine” – excentric   Dans le style et le Mouvement d’un Cake-Walk [2:44]
  8. La terrasse des audiences du clair de lune   Lent [4:12]
  9. Ondine   Scherzando [3:11]
  10. Hommage à S. Pickwick Esq. P.P.M.P.C. Grave [2:36]
  11. Canope   Très calme et doucement triste [3:02]
  12. Les tierces alternées   Modérément animé [2:40]
  13. Feux d’artifice   Modérément animé [4:49]

 

 

Préludes

Premier Livre (1909/10), Deuxième Livre (1911/12) - Alexei Lubimov: piano 
Trois Nocturnes (1909); Prélude à l’après-midi d’un faune (1895) - Alexei Zuev: piano

Ήθελα να ακούσω τον Debussy σε μια άλλη, διαφορετική ηχοχρωματική διάσταση, αυτήν των αρχών του 20ου αιώνα όπου μόνο σπάνια, χαρισματικά όργανα θα μπορούσαν να αποδώσουν… Σ’ αυτή μου την αναζήτηση βρέθηκα μπροστά σε δυο εξαιρετικά όργανα, που ο σαγηνευτικος τους ήχος έφερνε μια νέα πνοή στη μουσική… Νέες άγνωστες πτυχές της μουσικής αποκαλύφθηκαν μπροστά μου, και ως άλλος Οδυσσέας γοητευμένος από τις Σειρήνες, άφησα τα πιάνα μου να ηχήσουν με τη δική τους φωνή, οδήγώντας με σε νέους ανεξερεύνητους κόσμους…

Alexei Lubimov

Μια τυχαία συνάντηση με ένα παλιό Steinway στη πολωνική πρεσβεία των Βρυξελλών – που λέγεται ότι ήταν το πιάνο που ο Padarewski χρησιμοποιούσε στις συναυλίες του  – έδωσε το έναυσμα τον Alexei Lubimov να σκεφτεί νέους τρόπους ερμηνείας του Debussy. Mαζί με τον Ρώσο πιανίστα Alexei Zuev που υπήρξε μαθητής του από το 2000, παίζουν κατά κάποιο τρόπο «όργανα εποχής» -συγκεκριμένα της εποχής του συνθέτη-. Όπως ο Jürg Stenzl τονίζει στο εισαγωγικό σημείωμα, «οι δυο μουσικοί δεν ενδιαφέρονται τόσο για τη μυστικιστική διάσταση των αυθεντικών οργάνων όσο για τον αστείρευτο πλούτο της ηχοχρωματικής γλώσσας που χρησιμοποίησε ο Debussy αναδεικνύοντάς την ακόμα περισσότερο με την ερμηνεία του. Επιπρόσθετα, οι δύο μεταγραφές των δυο πρώιμων έργων Πρελούδιο στο απομεσήμερο ενός φαύνου και τα Τρία Νυχτερινά αποδίδουν στον ύψιστο βαθμό το μουσικό κείμενο, -χωρίς τους συνήθεις συμβιβασμούς- αναδεικνύοντας τα δομικά, συνθετικά και αρμονικά στοιχεία με αξιοθαύμαστη καθαρότητα».

Ο Lubimov παίζει το Steinway του 1913 (pianissimo που αγγίζει την τελειότητα, διαυγές και ικανό να αναδείξει τα πιο απρόσμενα ηχοχρώματα) στο δεύτερο βιβλίο από τα Πρελούδια. Το πρώτο βιβλίο, ερμηνεύεται με ένα Bechstein του 1925 (καθαρός, ευδιάκριτος ήχος, φωτεινός και κομψός ακόμα και στις πιο περίπλοκες διακυμάνσεις). Στα τρια Νυχτερινά με την μεταγραφή του Ravel, ο Lubimov παίζει το Steinway και ο Zuev το Bechsrein, ενώ στο Πρελούδιο στο απομεσήμερο ενός φαύνου, συμβαίνει το αντίστροφο.

Ο Debussy είναι πιο κοντά στον εξπρεσιονισμό του Schoenberg, παρά στις ηχητικές δαντέλες του Chopin ή την πληθωρική δεξιοτεχνία του List, αν υποτεθεί πως η τέχνη του κατατάσσεται στη παράδοση του 19ου αιώνα.

Θεωρείται ο κύριος εκπρόσωπος του κινήματος του μουσικού ιμπρεσιονισμού, αν και ο ίδιος δεν αποδεχόταν τον χαρακτηρισμό αυτό γνωρίζοντας πως έτσι, όλοι απαλάσσονταν από την επαγρύπνιση να παρατηρήσουν το τί νέο έφερνε στη μουσική.

Ανεξάρτητα από τους χαρακτηρισμούς, ο Debussy δεν είναι μόνο ένας από τους γνωστότερους Γάλλους συνθέτες, αλλά και μία από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της δυτικής μουσικής, σηματοδοτώντας το πέρασμα από την ρομαντική εποχή στη μοντέρνα μουσική του 20ού αιώνα.

Ένα σημείο που τον διαφοροποιεί από την πρακτική της προγραμματικής μουσικής των ρομαντικών της εποχής του είναι το γεγονός πως η χρήση τίτλων δεν είχε ως κύριο στόχο να εκφράσει κάποιο πρόγραμμα ή κάποια εξωμουσική ιδέα. Ενδεικτική είναι η τοποθέτηση τίτλων τέλους με αποσιωπητικά στα Πρελούδια, αντί αρχικών τίτλων, κάτι που υποδεικνύει έμμεσα ότι στόχος του δεν ήταν να εκφράσει μια κατάσταση που αντιστοιχεί στον τίτλο, αλλά μία απροσδιόριστη εντύπωση που υπονοείται από αυτόν αφήνοντας ανοικτό τον ορίζοντα της ερμηνείας.

Έτσι, παρά τη δυσκολία μας να ξεχάσουμε τους τόσο διάσημους τίτλους από τα 24 Πρελούδια, ίσως είναι καλύτερα να θυμηθούμε αυτό που έλεγε ο ίδιος για τη μουσική: «Η μουσική είναι μια απέραντη τέχνη που αναβλύζει την ελευθερία της όπως τα στοιχεία της φύσης: ο άνεμος, ο ουρανός, η θάλασσα». Mε αυτό το πνεύμα παίζει και ο Alexei Lubimov τα Πρελούδια «sans rigeur» -χωρίς αυστηρότητα- όπως ο ίδιος ο συνθέτης συχνά σημείωνε ως οδηγία ερμηνείας.

O Alexei Lubimov είναι ένας διακεκριμένος ερμηνευτής όχι μόνο στο πεδίο της σύγχρονης μουσικής αλλά και στην κλασική μουσική και την μπαρόκ. Το 1968 στη Μόσχα ερμήνευσε έργα του Terry Riley και του John Cage ενώ στη δεκαετία του ’70 εξειδικεύτηκε στην παλαιά μουσική που παρέμεινε ένα άσβεστο πάθος του. Η πρώτη του ηχογράφηση στην ECM υπό τον τίτλο Der Bote (2000) διατρέχει πολλούς αιώνες μουσικής ιστορίας από τον C.P.E. Bach μέχρι τον Valentin Silvestrov και τον Tigran Mansurian. Είναι ένας από τους πιο σημαντικούς ερμηνευτές σύγχρονης μουσικής των συνθετών της πρώην Σοβιετικής Ένωσης έχοντας στο ενεργητικό του σημαντικές ηχογραφήσεις συνθετών όπως του Silvestrov (Metamusik, Postludium, κ.α.), του Arvo Pärt (Lamentate), του Schnittke (Piano Quintet). Το άλμπουμ του Misterioso παρουσιάζει τη μουσική του Silverstrov, του Pärt και της Ustvolskaya. Σε μια ακόμα ηχογράφησή του υπό τον τίτλο Messe Noire ο Lubimov παρουσιάζει μουσική για πιάνο του Stravinsky, του Shostakovich, του Prokofiev και του Scriabin.

Μια νέα ηχογράφηση που περιλαμβάνει μουσική του John Cage είναι προγραμματισμένη για το 2012.

 Η έκδοση που συνοδεύει το CD περιέχει σημειώματα του Jürg Stenzl και του Alexei Lubimov

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Γρηγ. Κυδωνιών 21
Υµηττός - 172 37, Αθήνα
210-76 10 616-617 & 620
www.mikri-arktos.gr

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γεωργία Αλεβιζάκη
georgia@mikri-arktos.gr 210 76 10 616,
6944 94 21 53

Ειρήνη Λαγουρού,
irini.lagourou@gmail.com 6977 24 77 25


 

Επιτρέπεται μόνο σε δημοσιογράφους με χρήση του προσωπικού κωδικού τους. Αν είστε δημοσιογράφος και δεν έχετε λάβει τον κωδικό σας, παρακαλούμε τηλεφωνήστε στο 210.76.10.616-617&620 για να τον αποκτήσετε.