Berg / Janáček / Liszt

Precipitando


Dénes Várjon πιάνο

ECM New Series 2247
CD
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ
02.2012

ΑΚΟΥΣΤΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΙΣΚΟ

  • Leoš Janáček In the Mists_ Andantino 

    Please install flash

  • Leoš Janáček In the Mists_ Andante 

    Please install flash

Ο ΔΙΣΚΟΣ

Alban Berg

1 Sonata op. 1  (1907/1908, rev. 1920)

 Leoš Janáček   

  V mlhách  (In the mists)   (1912)

2    I Andante

3    II Molto adagio

4    III Andantino

5    IV Presto

Franz Liszt    

6    Sonata in b-minor

       (1853)

«Ίσως να είναι η λάμψη της ερμηνείας του Dénes Várjon που κάνει να φαίνεται ό,τι παίζει εδώ καινούργιο. Όλα δείχνουν ως μια απαρχή, και όπως είναι γνωστό, η αρχή είναι το ήμισυ του παντός…». Έτσι ξεκινά το εισαγωγικο του σημείωμα στην έκδοση που συνοδεύει το cd o Paul Griffiths για την πρώτη σόλο ηχογράφηση του Denes Várjon. Πρόκειται για ένα άλμπουμ που φέρνει τη μουσική του Franz Liszt σε αντιπαράθεση με το έργο των Berg και Janáček που έχουν εμπνευστεί από αυτόν. Όπως ο Várjon λέει, «Είναι πάντα πολύ ενδιαφέρον το να βρίσκει κανείς τους συνδετικούς κρίκους ανάμεσα στους συνθέτες και τις γέφυρες που συνδέουν ιστορικά τη μουσική. Καθρεφτίζοντας άλλους συνθέτες και εποχές ανακαλύπτω νέες διαστάσεις στο έργο τους και αυτό συμβαίνει κατά κόρον όταν παίζω μουσική του Ferenc Liszt».

Για τον Várjon, η σημασία του έργου του Liszt υπερβαίνει κατά πολύ το πιάνο και το όραμά που είχε ο ίδιος σε σχέση με τις δυνατότητες του οργάνου: «Ακόμη πιο έντονα, τον βλέπω ως μείζονα προσωπικότητα της μουσικής. Υπάρχουν ορισμένα έργα που αισθάνομαι την ανάγκη να εξερευνήσω ακόμα περισσότερο, ιδιαίτερα τις τελευταίες αινιγματικές συνθέσεις του για πιάνο όπως τα τέσσερα Valses oubliées, τα τέσσερα Mephisto Walzes, το Δεύτερο Κονσέρτο για πιάνο και το σημαντικότερο, τη Σονάτα σε σι Ελάσσονα. Νιώθω πως η Σονάτα αυτή είναι η πιο ουσιαστική και καθαρή εκδήλωση της τέχνης του Liszt. Για την πλούσια υφή της, την υπέροχη δομή της, την έκτασή της. Δεν υπάρχει ούτε μια νότα που να μην είναι ουσιώδης ως μέρος του συνόλου».

Παίζοντας Liszt σε συνδυασμό με τη Σονάτα για πιάνο του Berg και το έργο του Janáček In the Mists ο πιανίστας εμβαθύνει ακόμα περισότερο: «Ακούω βέβαια τον απόηχο από τη μουσική του Liszt στον Berg και στον Janáček, αλλά ακόμη περισσότερο συνειδητοποιώ, μέσω των νεότερων συνθετών, πόσο νέο και σύγχρονο είναι το έργο του List. Το αρμονικό σύμπαν του Alban Berg παραπέμπει σε όλες τις καινοτόμες λύσεις του List, και η φόρμα της σονάτας σε μια κίνηση του Berg μας κάνει να αναλογιστούμε το πόσο πρωτοπόρο ήταν για την εποχή του Liszt να συνθέσει τη Σονάτα σε Σι ελάσσονα. Επίσης, δεν αντιλαμβάνομαι το μουσικό υλικό ως μια αντιπαράθεση διαφορετικής μουσικής κατεύθυνσης καθώς αναδεικνύεται το σύγχρονο στοιχείο στο έργο του List και αντίστροφα το ρομαντικό στοιχείο στο έργο του Berg. H Σονάτα op. 1 γράφτηκε γύρω στα 1907, ενώ ο Berg ήταν κάτω από την καθοδήγηση του Schönberg, όπου αναγνωρίζονται τα σημεία της επίδρασης από τον Mahler, τον Debussy, καθώς επίσης και τον List. O Paul Griffiths στο σημείωμά του επισημαίνει τις ομοιότητες ανάμεσα στη σονάτα του Berg και το In the Mists (1912) του Janáček: «την επίδραση του Debussy, την προσέγγιση των ορίων αλλά όχι την εγκατάλειψη της τονικής αρμονίας, την ύπαρξη μοτίβου και της συνέπειάς του, τη συνεχή parlando έκφραση ....».

Ο Várjon προσθέτει: H εκφραστικότητα του parlando στον Janáček είναι ένα στοιχείο που κάνει τη μουσική τόσο ιδιαίτερη. Βέβαια δεν μιλώ τη γλώσσα του Janáček, όμως γνωρίζοντας την ουγγρική παράδοση και το πώς ο Bartók χρησιμοποιεί ανάλογα μια τέτοια λειτουργία, μπορώ να εκτιμήσω την ομορφιά της μουσικής με την οποία είχα ανέκαθεν ισχυρούς δεσμούς. Νομίζω πως ο Janáček είναι μοναδικός.

Ο Dénes Várjon σπούδασε στην Μουσική Ακαδημία της Βουδαπέστης Ferenc Liszt, παίρνοντας μαθήματα πιάνου από τον Sándor Falvai και μουσικής δωματίου από τον György Kurtág και τον Ferenc Rados. Παράλληλα με τις σπουδές του, ο ίδιος συμμετείχε τακτικά στα σεμινάρια του András Schiff. Βραβεύτηκε με το 1ο Βραβείο του Διαγωνισμού Πιάνου της Ουγγρικής Ραδιοφωνίας, στο Διαγωνισμό Μουσικής Δωματίου της Βουδαπέστης Leo Weiner και στον διαγωνισμό Concours Géza Αnda στη Ζυρίχη.

Ο Várjon έχει συμμετάσχει σε διάφορα φεστιβάλ ανά τον κόσμο, ανάμεσά τους τα: Salzburger Festspiele, Lucerne Festival, Schleswig-Holstein Musik-Festival, Biennale di Venezia, Marlboro Festival (USA), Klavierfestival Ruhr, Kunstfest Weimar, και Edinburgh Festival. Είναι μόνιμος συνεργάτης του András Schiff και του  Heinz Holliger στο Ittinger Konzerttage.

Έχει συνεργαστεί με σπουδαίες ορχήστρες όπως: Camerata Salzburg, Academy of St. Martin in the Fields, Wiener Kammerorchester, Franz Liszt Chamber Orchestra Budapest, Camerata Bern, Orchestre de Chambre de Lausanne, Hungarian State Symphony Orchestra, Tonhalle-Orchestra Zürich, Radio Symphony Orchestra Berlin, Orchestre Philharmonique de Strasbourg, Scottish Chamber Orchestra, Chamber Orchestra of Europe, Bremen Philharmonic, Kremerata Baltica, και πολλές άλλες. Αυτή την περίοδο συνεργάζεται με διευθυντές ορχήστρας όπως ο Heinz Holliger, ο Adam Fischer, ο Leopold Hager, ο Iván Fischer, ο Hubert Soudant, ο Peter Rundel, ο Thomas Zehetmair κ.α.

Το Precipitando ακολούθησε μια ακόμα ηχογράφηση που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα και είναι το Romancendres του Heinz Holliger καθώς και οι Σονάτες για βιολί και πιάνο του Robert Schumann σε συνεργασία με την Carolin Widmann. Τα δύο άλμπουμ έλαβαν πολλές θετικές κριτικές από τον τύπο.

Οι προγραμματισμένες εμφανίσεις του Dénes Várjon περιλαμβάνουν το φεστιβάλ του Salzburg και τη Νέα Υόρκη. Περισσοτερες πληροφορίες σύντομα στο www.ecmrecords.com

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Γρηγ. Κυδωνιών 21
Υµηττός - 172 37, Αθήνα
210-76 10 616-617 & 620
www.mikri-arktos.gr

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γεωργία Αλεβιζάκη
georgia@mikri-arktos.gr 210 76 10 616,
6944 94 21 53

Ειρήνη Λαγουρού,
irini.lagourou@gmail.com 6977 24 77 25


 

Επιτρέπεται μόνο σε δημοσιογράφους με χρήση του προσωπικού κωδικού τους. Αν είστε δημοσιογράφος και δεν έχετε λάβει τον κωδικό σας, παρακαλούμε τηλεφωνήστε στο 210.76.10.616-617&620 για να τον αποκτήσετε.