Arild Andersen Trio

Mira


Arild Andersen ακουστικό μπάσο, ηλεκτρονικά
Paolo Vinaccia ντραμς
Tommy Smith τενόρο σαξόφωνο, shakuhachi

ECm 2307
CD
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ
06.2014

ΑΚΟΥΣΤΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΙΣΚΟ

  • Raijin 

    Please install flash

  • Kangiten 

    Please install flash

Ο ΔΙΣΚΟΣ

  1. Bygone
  2. Blussy
  3. Alfie
  4. Rossetti
  5. Reparate
  6. Raijin
  7. Le Saleya
  8. Kangiten
  9. Mira
  10. Eight and More
  11. Stevtone

O Arild Andersen, o Tommy Smith και o Paolo Vinaccia δημιούργησαν έναν κορυφαίο δίσκο το 2007. Δεν είναι άλλος από το Live At Belleville, ένας δίσκος ενθουσιώδης, γεμάτος ένταση και συλλογικότητα. Το άλμπουμ εγκωμιάστηκε ευρέως σε όλο τον κόσμο, ενώ χάρισε στον Arild Andersen το Ευρωπαϊκό Βραβείο Μουσικού του 2008 που τού απένειμε η Academie du Jazz, ενώ ήταν ανάμεσα στους δίσκους της χρονιάς κατά το Jazz Magazine της Γαλλίας και το Jazzman.

Η «ένταση» μπορεί, φυσικά, να οριστεί με πολλούς τρόπους και στο Mira η ένταση βρίσκεται στην ανακατανομή της ενέργειας του γκρουπ με ένα πρόγραμμα από βαθιά εκφραστικές μπαλάντες με νέες εξερευνήσεις στο επίπεδο της δυναμικής του ήχου. Η ηχογράφηση έγινε στο στούντιο Rainbow στο Όσλο. Ο συνδυασμός του μυώδους και μελωδικού μπάσου του Andersen με το ορμητικό και εκφραστικό τενόρο του Smith συνεχίζει να είναι εξαιρετικά συναρπαστικός, ενώ η προσέγγιση του Vinaccia στη μπαλάντα είναι μοναδική. Οι περισσότερες συνθέσεις προέρχονται από την πένα του Arild, αν και οι υπόλοιποι και πάλι συνεισέφεραν με υλικό. Ο Smith στρέφεται στο shakuhachi για έναν αυτοσχέδιο διάλογο με τον Vinaccia στο Raijin και ακτινοβολεί με την ερμηνεία του στο Alfie του Burt Bacharach. Οι μουσικοί είχαν επιλέξει τη συγκεκριμένη σύνθεση για encore στις πρόσφατες συναυλίες τους, εκτιμώντας την ομορφιά της μελωδίας.

Ο Andersen έχει παίξει με κάθε πιθανό και απίθανο σχήμα όλα αυτά τα χρόνια. Υπάρχει όμως κάτι ιδιαίτερα ικανοποιητικό στην ακρόαση αυτού του γυμνού σχήματος του τρίο με το σαξόφωνο το μπάσο και τα τύμπανα. Για αυτούς που παρακολουθούν τον Andersen επί χρόνια σίγουρα θα θυμηθούν το Triptykon, (Garbarek, Andersen, Vesala) των αρχών της δεκαετίας του '70 και το Sam Rivers Trio.

H απουσία ενός αρμονικού οργάνου ανοίγει νέους δρόμους στη δημιουργικότητα και αυτοί οι μουσικοί ακούγοντας ο ένας τον άλλον επανατοποθετούν κάθε φορά τα όριά της.

Ο Arild Andersen είναι φυσικά ένας μουσικός της ECM από την πρώτη κιόλας στιγμή. Γεννήθηκε στο Όσλο το 1945, συμμετείχε στο γκρουπ του Jan Garbarek το 1967 και το 1970 ηχογράφησαν το Afric Pepperbird μαζί με τον Terje Rypdal και τον Jon Christensen. Κατά την ίδια περίοδο συνεργάστηκε με τον Don Cherry και τον George Russell που είχαν εγκατασταθεί στην Σκανδιναβία και στη συνέχεια έκανε μια σειρά επισκέψεων σε Αμερικανούς μουσικούς από τον Sonny Rollins έως τον Chick Corea. Μετά την παραμονή του στη Νέα Υόρκη στις αρχές του 1970 όπου συνεργάστηκε με τον Sam Rivers, τον Paul Bley, τον Steve Kuhn και την Sheila Jordan, επέστρεψε στη Νορβηγία και ξεκίνησε να διαμορφώνει τα δικά του γκρουπ. Αυτή η πρώτη εποχή αποτυπώνεται χαρακτηριστικά στη συλλογή υπό τον τίτλο Green In Blue: Early Quartets που εκδόθηκε το 2010. Ο Andersen έχει εκδώσει 19 προσωπικά άλμπουμ για την ECM, σε πολλά από τα οποία παρουσίασε νέα ταλέντα όπως ο Jon Balke, ο Tore Brunborg ο Nils Petter Molvaer και ο Βασίλης Τσαμπρόπουλος, προτείνοντάς τους σε ένα διεθνές κοινό για πρώτη φορά.

Κατά τα τελευταία 20 χρόνια Andersen έχει διερευνήσει τις σχέσεις ανάμεσα στην παραδοσιακή νορβηγική μουσική και τη μουσική του αυτοσχεδιασμού, είτε χρησιμοποιώντας την παραδοσιακή μουσική ως βάση για τον αυτοσχεδιασμό, είτε συνεργαζόμενους απευθείας παραδοσιακούς μουσικούς και ερμηνευτές, όπως η Kirsten Bråten Berg, με την οποία συνέθεσαν μαζί το Stevtone, τη μελωδία-επίλογο του άλμπουμ Mira.

Τα έργα-αναθέσεις στον Αrild είναι: Το Hyperborean (1996) με το Cikada String Quartet και τον Bendik Hofseth, και η Ηλέκτρα (2005) γραμμένο για το δράμα του Σοφοκλή για την παράσταση που έκανε πρεμιέρα στην Αθήνα στο πλαίσιο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.

Το 2010 ο Andersen περιόδευσε ως καλεσμένος σολίστ με την Εθνική Ορχήστρα Τζαζ της Σκωτίας, υπό τη μουσική διεύθυνση του Tommy Smith με ένα πρόγραμμα συνθέσεων καλλιτεχνών που συνδέονταν με την ECM: Η μουσική του Arild παρουσιαζόταν μαζί με τη μουσική του Dave Holland, του Chick Corea, του Trygve Seim, του Jan Garbarek και του Keith Jarrett. Μια ζωντανή ηχογράφηση πραγματοποιήθηκε υπό τον τίτλο Celebration.

Εκτός από τα δικά του έργα, ο Andersen έπαιξε πρόσφατα με το κουιντέτο του Andy Sheppard στην ηχογράφηση υπό τον τίτλο Movements In Colour και στην ηχογράφηση -αφιέρωμα στον Antonioni, του Ketil Bjørnstad υπό τον τίτλο La Notte.

Ο σαξοφωνίστας Tommy Smith, γεννήθηκε στο Εδιμβούργο το 1967. Άφησε αμέσως το αποτύπωμά του στη σκωτσέζικη τζαζ σκηνή ήδη με το πρώτο του άλμπουμ Giant Strides, όταν ήταν μόλις δεκαέξι ετών, το 1983. Την ίδια χρονιά κέρδισε μια υποτροφία για να παρακολουθήσει το Berklee College of Music στη Βοστόνη. Εκεί συγκροτήθηκε το γκρουπ Forward Motion ενώ παράλληλα συμμετείχε στο γκρουπ του Gary Burton, με το οποίο ηχογράφησε το άλμπουμ Whiz Kids το 1986. Έχει ηχογραφήσει περισσότερα από είκοσι προσωπικά άλμπουμ στην Hep Records, την GFM, την Blue Note την Linn Records και τη δική του δισκογραφική, Spartacus. Ο Smith έχει εργαστεί σε μικρά γκρουπ και μεγάλα σχήματα, και έχει ηχογραφήσει και περιοδεύσει με τον Joe Lovano, τον David Liebman, τον Benny Golson, τον Joe Locke, τον Gary Burton, τον Chick Corea, τον Tommy Flanagan, τον John Scofield, τον John Patitucci, τον Miroslav Vitous, τον Jack DeJohnette, τον Jon Christensen, τον Kenny Wheeler, και πολλούς άλλους. Έχει συνθέσει και παίξει με κλασικές ορχήστρες και μουσικά σύνολα όπως: Orchestra of St. John's Square, Τhe Scottish Ensemble, Τhe Edinburgh Youth Orchestra & Τhe Paragon Ensemble. Ο Smith ίδρυσε την Εθνική Ορχήστρα Τζαζ της Σκωτίας το 1995 την οποία συνεχίζει να διευθύνει. Η Ορχήστρα κινείται τόσο σε κλασικό ρεπερτόριο όσο και σε σύγχρονα έργα, ενώ συχνά κάνει ειδικές αναθέσεις. Έχουν γίνει αφιερώματα σε μεγάλες προσωπικότητες της τζαζ, ανάμεσά τους ο Duke Ellington, ο Miles Davis και ο George Gershwin.

Ο Paolo Vinaccia γεννήθηκε στην Ιταλία το 1954 και έχει βάση του τη Νορβηγία εδώ και 25 χρόνια. Έχει περιοδεύσει και ηχογραφήσει με τον Terje Rypdal τον Jon Christensen, τον Bendik Hofseth, τον Ketil Bjørnstad, τον Palle Mikkelborg, τον David Darling, τον Dhafer Youssef, τον Mike Mainieri και πολλούς άλλους. Στις ηχογραφήσεις της ECM έχει συμμετάσχει στα άλμπουμ Crime Scene, Vossabrygg και Skywards του Terje Rypdal καθώς και στα άλμπουμ Hyperborean, Electra και Live at Belleville του Arild Andersen. Στα προσωπικά του άλμπουμ περιλαμβάνεται η ζωντανή ηχογράφηση υπό τον τίτλο Very Much Alive (Jazzland, 2010) με τους Rypdal, Mikkelborg, Wesseltoft και Ståle Storløkken.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Γρηγ. Κυδωνιών 21
Υµηττός - 172 37, Αθήνα
210-76 10 616-617 & 620
www.mikri-arktos.gr

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γεωργία Αλεβιζάκη
georgia@mikri-arktos.gr 210 76 10 616,
6944 94 21 53

Ειρήνη Λαγουρού,
irini.lagourou@gmail.com 6977 24 77 25


 

Επιτρέπεται μόνο σε δημοσιογράφους με χρήση του προσωπικού κωδικού τους. Αν είστε δημοσιογράφος και δεν έχετε λάβει τον κωδικό σας, παρακαλούμε τηλεφωνήστε στο 210.76.10.616-617&620 για να τον αποκτήσετε.