ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΑΪΝΔΡΟΥ

Medea


Σωκράτης Σινόπουλος: πολίτικη λύρα και λαούτο

Χάρης Λαμπράκης: νέι 

Nίκος Γκίνος, Marie-Cecile BoulardΑλέξανδρος Αρκαδόπουλος: κλαρίνο

Γιώργος Καλούδης: βιολοντσέλο

Ανδρέας Κατσιγιάννης: σαντούρι

Ανδρέας Παπάς: μπεντίρ

Ελένη Καραΐνδρου: τραγούδι

Xoρωδία


ΕCM 2376
CD
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ
12.2013

Ο ΔΙΣΚΟΣ

  1. Argo’s Voyage [1:41]
  2. Ceremonial Procession [3:47]
  3. On The Way To Exile[4:51]
  4. The Haze Of Mania [1:14]
  5. Medea’s Lament I  [1:46]
  6. Woman Of Mourning [1:2O]
  7. Medea’s Lament II [1:45]
  8. Loss [1:43]
  9. Backwards To Their Sources  Chorus I [3:40]
  10. A Sinister Decision [3:55]
  11. Love’s Great Malevolence  Chorus II [3:22]
  12. For The Sake Of A Greek’s Words [1:51]
  13. Do Not Kill Your Children  Chorus III [4:30]
  14. An Unbearable Song  [1:21]
  15. All Hope Is Lost  Chorus IV [3:24]
  16. The Night Of Killing [2:48]
  17. Silence  Chorus V [2:09]

 

 

 

 

 

Η Μήδεια είναι η ενδέκατη δισκογραφική συνεργασία της Ελένης Καραΐνδρου με την ECM. Το υλικό του δίσκου προέρχεται από τη μουσική που δημιουργήθηκε για να αποτελέσει το μουσικό μέρος για το ανέβασμα της ομώνυμης τραγωδίας του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Αντώνη Αντύπα στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Επιδαύρου το 2011. Η μουσική δονείται από μια σπάνια ένταση συναισθημάτων. Η Καραΐνδρου εμπιστεύεται τα θέματά της σε ένα μικρό μουσικό σύνολο, όπου τα ηχοχρώματά τους δημιουργούν μια ατμόσφαιρα αρχέγονη αλλά και σύγχρονη ταυτόχρονα καθώς η φωνή της λύρας, του σαντουριού, του νέι, του κλαρίνου συνδυάζονται ή και αντιπαρατίθενται. Η συνθέτρια μέσα από αυτό το σύνολο δημιουργεί το κατάλληλο ηχητικό τοπίο για να ακουστεί ο λόγος του Γιώργου Χειμωνά, μέσω του 15μελούς Χορού, υπό τη διδασκαλία του Αντώνη Κοντογεωργίου. Σε δύο τραγούδια, ακούμε τη φωνή της ίδιας της συνθέτριας.

Το έργο του Ευριπίδη Μήδεια διδάχθηκε το 431π.Χ. και θεωρείται μια από τις πιο συγκλονιστικές τραγωδίες της αρχαιότητας. Μια οδυνηρή ιστορία προδοσίας, οργής, τιμωρίας και τρέλας που οδηγούν στην παιδοκτονία. Όταν ο Ιάσονας εγκαταλείπει τη Μήδεια να παντρευτεί τη Γλαύκη, κόρη του βασιλιά Κρέοντα, με στόχο να ενισχύσει την πολιτική του επιρροή, η Μήδεια απαντά με μια μανία που δεν γνωρίζει όρια. Ο σκηνοθέτης της παράστασης Αντώνης Αντύπας σημειώνει: «Η θεϊκή καταγωγή της Μήδειας και η προσήλωση στον ηρωικό κώδικα τιμής οπλίζουν το χέρι της. Ο έρωτάς της για τον Ιάσωνα την ενανθρώπισε, αλλά όταν διαψεύδεται η ερωτική της θυσία με την προδοσία του Ιάσωνα, επανακτά τη θεϊκή της διάσταση και το δικαίωμα να τιμωρήσει την ύβριν του θνητού της συζύγου».

Τα μουσικά θέματα της Ελένης Καραΐνδρου οικοδομούν τη δραματουργική ένταση μέσω των αντιστίξεων, των διακροτημάτων και των σιωπών. Ο παλμός του μπεντίρ στο Ceremonial Procession και οι σπαρακτικές μελωδίες του νέι και του κλαρίνου προικονομούν την εξέλιξη. Στο On The Way tο Exile το κλαρίνο και το βιολοντσέλο σκορπούν διάχυτα τη μελαγχολία. Στο κείμενο που συνοδεύει την έκδοση η συνθέτρια υπογραμμίζει την σημαντική συμβολή των μουσικών της καθώς χαρακτηριστικά τους αποκαλεί συνταξιδιώτες της, στο ταξίδι της στον κόσμο του Ευριπίδη.

Η φωνή της Ελένης Καραΐνδρου ακούγεται για πρώτη φορά στον Θρήνο της Μήδειας. Κατόπιν, ο Χορός συνεχίζει την αφήγησή, απαριθμώντας τις συνέπειες της μοχθηρίας της αγάπης (Loves great malevolence).

Η Ελένη Καραΐνδρου σπούδασε πιάνο και θεωρητικά στο Ελληνικό Ωδείο Αθηνών, ιστορία και αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, και εθνομουσικολογία και διεύθυνση ορχήστρας στη Σορβόννη και το Scuola Cantorum στο Παρίσι.

Από το 1975 έχει γράψει μουσική για πολλές ταινίες, θεατρικές παραστάσεις και τηλεοπτικές παραγωγές. Συνεργαζόμενη πιο συχνά με Έλληνες σκηνοθέτες, μόνιμη συνεργάτιδα του Θόδωρου Αγγελόπουλου, έχει επίσης συνεργαστεί με τον Chris Marker, Ζυλ Ντασσέν, την Margarethe von Trotta και άλλους. Η Καραΐνδρου έχει γράψει μουσική για πολλές θεατρικές παραστάσεις του Αντώνη Αντύπα, σε ένα ευρύ φάσμα θεατρικών παραστάσεων, από τον Ευριπίδη μέχρι τον Harold Pinter (Αντύπας και Καραΐνδρου έχουν συνεργαστεί στενά με τον Πίντερ στις ελληνικές προσαρμογές των έργων του). Η πρόσφατη δισκογραφική έκδοση της Ελένης Καραΐνδρου υπό τον τίτλο Concert in Athens περιλαμβάνουν συνθέσεις που δημιουργήθηκαν για παραστάσεις έργων του Tennessee Williams και του Edward Albee, σε σκηνοθεσία Αντώνη Αντύπα.

Η Καραϊνδρου έχει λάβει πολλές διακρίσεις και βραβεία μεταξύ των οποίων, το Κρατικό Βραβείο Μουσικής (Ελλάδα) για τη μουσική της Μια αιωνιότητα και μια μέρα, το Βραβείο Δημήτρης Μητρόπουλος για τη μουσική της για το θέατρο (1994-96), και το Βραβείο Fellini από το Europa Cinema, στην Ιταλία. Το 2002 τιμήθηκε με το Χρυσό Σταυρό του Τάγματος της Τιμής από την ελληνική προεδρία, για τη συνολική της προσφορά μέσω του έργου της. Το 2004 ήταν υποψήφια για το Ευρωπαϊκό Βραβείο Κινηματογράφου για τη μουσική της το Λιβάδι που δακρύζει, η οποία υπήρξε και υποψήφια για Όσκαρ.

Η Ελένη Καραΐνδρου ηχογραφεί με την ECM από το 1991. Οι ηχογραφήσεις της είναι οι ακόλουθες: Music for Films, The Suspended Step of the Stork”, Ulysses’ Gaze, Eternity and a Day, Trojan Women, The Weeping Meadow, Elegy of the Uprooting, Dust of Time, and Concert In Athens.

Η Μήδεια ηχογραφήθηκε στο Studio Sierra στην Αθήνα τον Ιούνιο του 2011. Οι μίξεις έγιναν από τον Manfred Eicher και τον Γιώργος Καρυώτη τον Ιούνιο του 2013.

Περισσότερες ηχογραφήσεις της Ελένης Καραΐνδρου είναι υπό έκδοση.

Η έκδοση που συνοδεύει το CD περιλαμβάνει αγγλική μετάφραση των στίχων, σημειώματα της Ελένης Καραΐνδρου και του Αντώνη Αντύπα, καθώς και φωτογραφίες του Αλέξανδρου Φιλιππίδη από τις πρόβες των παραστάσεων στο Φεστιβάλ Επιδαύρου.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Γρηγ. Κυδωνιών 21
Υµηττός - 172 37, Αθήνα
210-76 10 616-617 & 620
www.mikri-arktos.gr

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γεωργία Αλεβιζάκη
georgia@mikri-arktos.gr 210 76 10 616,
6944 94 21 53

Ειρήνη Λαγουρού,
irini.lagourou@gmail.com 6977 24 77 25


 

Επιτρέπεται μόνο σε δημοσιογράφους με χρήση του προσωπικού κωδικού τους. Αν είστε δημοσιογράφος και δεν έχετε λάβει τον κωδικό σας, παρακαλούμε τηλεφωνήστε στο 210.76.10.616-617&620 για να τον αποκτήσετε.