Lee Konitz / Brad Mehldau
Charlie Haden / Paul Motian

Live at Birdland


Lee Konitz άλτο σαξόφωνο
Brad Mehldau πιάνο
Charlie Haden ακουστικό μπάσο
Paul Motian ντραμς

ECM 2162
CD
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ
05.2011

ΑΚΟΥΣΤΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΙΣΚΟ

  • I Fall In Love Too Easily 

    Please install flash

Ο ΔΙΣΚΟΣ

Loverman [12:05]
Lullaby Of Birdland  [10:16]
Solar  [11:39]
I Fall In Love Too Easily  [10:17]
You Stepped Out Of A Dream  [11:49]
Oleo [15:19]

«Αυτή την εβδομάδα», ανέφερε η εφημερίδα New York Times τον Δεκέμβριο του 2009, «το Birdland έχει κρατηθεί για ένα κουαρτέτο ad hoc με τρεις τιτάνες και έναν μεγάλο μουσικό της νεότερης γενιάς (...) Πρόκειται να είναι μια εβδομάδα ελαφράς αναρχίας, μια συναυλία χωρίς προετοιμασία ή πρόβα, με εξαίρεση την παρουσία κάποιων μικροφώνων ηχογράφησης για δύο βράδια. Και η εμπιστοσύνη γίνεται θαυμασμός και λατρεία καθώς οι πρεσβύτεροι μουσικοί του γκρουπ ήταν όλοι παρόντες, επί σκηνής, στις μεγάλες αλλαγές που επήλθαν στη φυσιογνωμία της τζαζ...»

Σε αυτή τη ζωντανή ηχογράφηση στο θρυλικό κλαμπ της Νέας Υόρκης, ένα σύνολο μουσικών που έγραψαν ιστορία καταδύονται στο κόσμο της μουσικής χωρίς να έχουν αποφασίσει τι θα παίξουν. Τέσσερις εξαιρετικοί μουσικοί της τζαζ, ο Lee Konitz, ο Brad Mehldau, ο Charlie Haden και ο Paul Motian – προσεγγίζουν τα jazz standards με νέο βλέμμα και από ασυνήθιστες γωνίες. Παίζουν με την ελευθερία, την τρυφερότητα και μια μελωδική και ρυθμική εμπειρία που διαθέτουν μόνο οι μεγάλοι αυτοσχεδιαστές της τζαζ.

 

Η ηχογράφηση του Birdland μεταφέρθηκε στο Avatar Studio της Νέας Υόρκης όπου έγιναν οι μίξεις από τον Manfred Eicher και το κουαρτέτο, με μηχανικό ήχου τον James Farber. Τα τραγούδια που επιλέχθηκαν από την ομάδα, από τις ηχογραφήσεις της 9ης και 10ης Δεκεμβρίου, είναι τα: Lover Man, Lullaby Of Birdland, Solar, I Fall In Love Too Easily, You Stepped Out Of A Dream and Oleo. O Konitz συχνά λέει ότι προσπαθεί να παίζει μουσική σαν να αντιμετωπίζει το υλικό για πρώτη φορά. Με τους μουσικούς να ακούνε με προσήλωση, είναι φυσικό το αποτέλεσμα να φέρνει τελείως νέα πράγματα στη μουσική.

 Το Lover Man, η μπαλάντα που συνδέεται στενά με την Billie Holiday αλλά επίσης με τον Lee Konitz και τον Gerry Mulligan στο Newport, κάνει μια συγκινητική έναρξη, με τη μοναδική μελαγχολική κραυγή του άλτο σαξόφωνου στο προσκήνιο. Το σόλο του Mehldau αποκαλύπτει την ευφυή αρχιτεκτονική της ερμηνείας του ενώ με τη λεπτότητα της συνοδείας του χτίζει συνεχώς γέφυρες ανάμεσα στο ιδιοσυγκρασιακό παίξιμο των συνεργατών του. Το σόλο του Haden είναι γεμάτο ψυχή, ενώ οι επιτήδειες βούρτσες του Motian στον ιδανικό χώρο και χρόνο.

Το Lullaby Of Birdland, του 1952, αποκτά μια ιδιαίτερη φόρτιση από τον πρόσφατο θάνατο του συνθέτη του, George Shearing. (Ο Lee Konitz, 83 ετών σήμερα, λέγεται ότι είναι ο μοναδικός εν ζωή σολίστας της τζαζ που έχει παίξει καθόλη τη διάρκεια της ύπαρξης του κλαμπ Βirdland, αρχής γενομένης από το 1949.) Κυρίαρχη, η υπέροχη ρυθμική συνομιλία μεταξύ Haden και Motian, με μια επικοινωνία σχεδόν τηλεπαθητική που έχει διαμορφωθεί εδώ και χρόνια, κατά τη διάρκεια της δεκαετούς και πλέον συνεργασίας τους με τον Keith Jarrett στη δεκαετία του 1960 και του ’70.

Το Solar ξεκινά με ένα αφαιρετικό εγερτήριο σάλπισμα από τον Konitz. «Ο κ. Konitz, με ένα κομμάτι ύφασμα γεμίζει το ηχείο του σαξοφώνου του για να μειώσει την ένταση του ήχου και άρχισε να παίζει το Solar του Miles Davis καθώς ο κ. Motian ξεκίνησε να παίζει, ακολουθούμενος από τους άλλους... Μια υποψία ρυθμού αναδύεται», έγραψε ο Ben Ratliff των NY Times. Το σόλο του Mehldau, ένα θαύμα επινοητικότητας που κατακλύζεται από τον θυελλώδη κυματισμό των κρουστών του Motian.

 I Fall In Love Too Easily είναι ένα συγκινητικό δείγμα μπαλάντας από τον Jule Styne (ένα τραγούδι που πρωτο-ερμηνεύτηκε από τον Frank Sinatra το 1945) με τον Mehldau να σκιαγραφεί τη μελωδία, και τον Konitz με ένα σχεδόν Ornette-στυλ στη φρασεολογία του. Αυτή η μελωδική ποιότητα της ερμηνείας ενισχύεται ακόμα περισσότερο από το θερμό σόλο του Haden.

Το You Stepped Out Of a Dream, στο παρελθόν είχε ηχογραφηθεί από τους Konitz, Mehldau και Haden για ένα άλμπουμ της Blue Note το 1997: η καταλυτική παρουσία του Paul Motian στη παρούσα ηχογράφηση μεταμορφώνει πλήρως το αποτέλεσμα.

 Το Oleo του Sonny Rollins είναι μια από τις πιο ελεύθερες ερμηνείες του κουαρτέτου, που αρχίζει με έναν εξαιρετικής πλαστικότητας διάλογο του Konitz με τον Motian. Ο Brad Mehldau σχολιάζει χρωματικά, σε συνδυασμό με τη ρυθμική φρασεολογία της bebop, μέχρι το θέμα να αποδομηθεί πλήρως στις τελευταίες στιγμές ενός συλλογικού αυτοσχεδιασμού.

 Όταν αυτού του διαμετρήματος μουσικοί παίζουν τα standards, τότε πράγματι κάτι νέο γεννιέται.

*

Όλοι οι μουσικοί έχουν κάποια ιστορία στην ECM. Ο Konitz συμμετείχε στο Angel Song του Kenny Wheeler το 1996, ενώ ο Mehldau έχει παίξει σε δύο δίσκους του Charles Lloyd, το TheWater is Wide και το και το Hyperion With Higgins , υλικό που προέρχεται από την εμπνευσμένη ηχογράφηση του 1999.

Η συνεργασία του Haden και του Motian με την ECM συμπίπτουν με το ξεκίνημα σχεδόν της εταιρείας. Η πρώτη συμμετοχή του Haden ήταν τo 1972 στον δίσκο του Paul Motian Conception Vessel, το πρώτο προσωπικό άλμπουμ του ντράμερ. Και οι δύο μουσικοί ηχογράφησαν με το American Quartet του Keith Jarrett (το θρυλικό Survivors Suite και Eyes of the Heart). O Haden επίσης, έχει ηχογραφήσει στην ECM με τον Pat Metheny, τον Denny Zeitlin, την Carla Bley, και το πολυαγαπημένο Magico Τrio με τον Jan Garbarek και τον Egberto Gismonti. Έχει επίσης ηχογραφήσει με το δικό του μεγάλο σύνολο το Τhe Ballad of the Fallen (και εδώ συμμετείχε ο Paul Motian). Πέρυσι, μετά από μια μακρόχρονη απουσία, επέστρεψε με την ηχογράφηση του Jasmine με τον Keith Jarrett.

Η σημαντική ECM δισκογραφία του Paul Motian περιλαμβάνει μια σειρά ηχογραφήσεων με το τρίο του με τον Bill Frisell και τον Joe Lovano, καθώς και την πρόσφατη ηχογράφηση Lost In A Dream με τον Jason Moran και τον Chris Potter. Έχει επίσης παίξει τύμπανα σε ένα ευρύ φάσμα άλλων άλμπουμ της ECM - με τον Paul Bley, τον Gary Peacock, τον Enrico Rava, τον Bobo Stenson, τον Arild Andersen, την Marilyn Crispell, και πολλούς άλλους...

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Γρηγ. Κυδωνιών 21
Υµηττός - 172 37, Αθήνα
210-76 10 616-617 & 620
www.mikri-arktos.gr

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γεωργία Αλεβιζάκη
georgia@mikri-arktos.gr 210 76 10 616,
6944 94 21 53

Ειρήνη Λαγουρού,
irini.lagourou@gmail.com 6977 24 77 25


 

Επιτρέπεται μόνο σε δημοσιογράφους με χρήση του προσωπικού κωδικού τους. Αν είστε δημοσιογράφος και δεν έχετε λάβει τον κωδικό σας, παρακαλούμε τηλεφωνήστε στο 210.76.10.616-617&620 για να τον αποκτήσετε.