Ketil Bjørnstad

La Notte


Andy Sheppard   τενόρο και σοπράνο σαξόφωνο

Anja Lechner   τσέλο

Eivind Aarset   κιθάρες, ηλεκτρονικά

Arild Andersen   double bass

Marilyn Mazur   κρουστά και ντραμς

Ketil Bjørnstad   πιάνο

ΕCM 2300
CD
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ
06.2013

ΑΚΟΥΣΤΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΙΣΚΟ

  • III 

    Please install flash

  • IV 

    Please install flash

Ο ΔΙΣΚΟΣ

  1. I [6:53]
  2. II [8:23]
  3. III [4:36]
  4. IV   [5:27]
  5. V   [8:31]
  6. VI [6:44]
  7. VII [7:04]
  8. VIII [7:00]

Το 2010 το νορβηγικό Molde International Jazz Festival ανάθεσε στον Ketil Bjørnstad μια νέα παραγωγή. Ο συνθέτης αφιέρωσε αυτή τη σειρά συνθέσεων στον ιταλό κινηματογραφιστή Michelangelo Antonioni, θεωρώντας την επίδρασή του καθοριστική για τον ίδιο. Το έργο ηχογραφήθηκε ζωντανά στη διάρκεια του Φεστιβάλ, το 2010.

Ο Bjørnstad αφηγείται: «Υπάρχει μια περίοδος στη ζωή, που είσαι γεμάτος από περιέργεια και πάθος για κάθε τι καινούργιο: Ήταν η εποχή που ανακάλυπτα τι θα μπορούσε να είναι η jazz, - μόλις είχα ακούσει το In A silent Way του Miles Davis- ενώ ταυτόχρονα ανακάλυπτα τον κινηματογράφο του Godard, του Bresson και του Antonioni. Ήμουν διατεθειμένος να κάθομαι ώρες, σε μια κινηματογραφική αίθουσα για ν’ απολαύσω τους παλιούς και νέους δασκάλους της κινηματογραφικής τέχνης. Ίσως ήταν αυτή η αργή, ρυθμική μαεστρία του Antonioni, που με έσπρωξε προς τη μουσική. Απ’ τη στιγμή που οι οπτικές τέχνες δημιουργούν μουσική στο μυαλό μας και αντίστροφα η μουσική δημιουργεί εικόνες και οπτικές εκφράσεις με την ίδια ένταση, είναι καλλιτεχνικές εκφράσεις άρρηκτα συνδεδεμένες μεταξύ τους». Με αυτή την έννοια το άλμπουμ αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί ως το σάουντρακ ενός εσωτερικού φιλμ όπου οι εικόνες και η ατμόσφαιρα του Antonioni, είναι το βασικό υλικό που αναμορφώνεται μέσα από την προσωπική μνήμη και το συναίσθημα του καλλιτέχνη.

Για την ερμηνεία των συνθέσεων, ο Bjørnstad αξιοποίησε  ένα δυναμικό συνεργατών από τη Νορβηγία, τη Δανία, τη Βρετανία και τη Γερμανία, όλοι συνεργάτες της ECM. O συντάκτης του All About Jazz John Kelman, έγραψε για τη συναυλία: «Ο Bjørnstad, γνωστός για την ακαταμάχητη γραφή του, κάνει ένα πνευματικό και συγχρόνως ένα ηχητικό ταξίδι. Έχοντας υπόψη την παράλληλη πυκνή συγγραφική του δραστηριότητα σε πολλά και διαφορετικά είδη (ποίηση, λογοτεχνία, δοκιμιογραφία, δημοσιογραφία) δεν ακούγεται καθόλου παράξενο το γεγονός πως συχνά η μουσική εξελίσσεται γύρω από έναν έντονο αφηγηματικό ιστό. Η μουσική συνδυάζει το οικείο με το νέο: οικείο με την έννοια της έντονης μελωδικής φόρμας που όλοι αναγνωρίζουμε στη μουσική του Bjørnstad, πρωτόγνωρο με την έννοια της δυναμικής της ερμηνείας, καθώς εκτείνεται σε ένα ευρύτατο φάσμα ήχων και συναισθημάτων: από τον ελάχιστο ψίθυρο ως το πιο ακραίο ξέσπασμα. Ο ρυθμός του συνόλου είναι ιδανικός και οι εναλλαγές της δραματουργίας συναρπαστικές. Η συναυλία απέδειξε πως αυτοί οι μουσικοί παρότι προέρχονται από διαφορετικά μουσικά ιδιώματα κατορθώνουν να μιλήσουν την ίδια γλώσσα με ιδιαίτερη κομψότητα, πάθος, ομορφιά και δύναμη. Μιλούν, μέσα από το πρίσμα του συνθέτη, χωρίς να αποχωρίζονται ούτε για μια στιγμή τον προσωπικό μουσικό τους λόγο».

Η μίξη της ζωντανής αυτής ηχογράφησης έγινε στο Rainbow Studio του Όσλο από τον Manfred Eicher και τον Jan Erik Kongshaug τον Μάρτιο του 2012.

O Ketil Bjørnstad σπούδασε πιάνο στο Όσλο, το Λονδίνο και το Παρίσι ξεκινώντας μια κλασική καριέρα, στα τέλη της δεκαετίας του ΄60. Ερχόμενος σε επαφή με τους ηχητικούς κόσμους του Miles Davis, του John Coltrane και με τον κόσμο της τζαζ γενικότερα, οι προτεραιότητες ανατρέπονται και η κατεύθυνση αλλάζει. Παρότι ήρθε στην ECM μόλις το 1993, στο άλμπουμ του Water Stories συνεργάστηκε με μουσικούς που καθόρισαν τον ήχο της εταιρείας την δεκαετία του ’70, ενώ στο πρώτο του άλμπουμ το 1973, ο Arild Andersen και ο Jon Christensen αποτελούσαν το rhythm section της ηχογράφησης. Από την αρχή ήταν ενεργός ως δημοσιογράφος και συγγραφέας. Το πρώτο του ποιητικό βιβλίο εκδόθηκε το 1972 και το πρώτο του μυθιστόρημα το 1974. Ακολούθησαν πολλά βιβλία τα οποία έχουν μεταφραστεί στα Δανέζικα, τα Σουηδικά, τα Γερμανικά, τα Ολλανδικά, τα Φινλανδικά, τα Αγγλικά, τα Γαλλικά, τα Τσεχικά, τα Πολωνικά, τα Κορεατικά, τα Ρωσικά, τα Μπανγκάλι, τα Ελληνικά και τα Τουρκικά.(Το δεύτερο βιβλίο της τριλογίας Το ποτάμι μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά από τις εκδόσειςΠόλις).

Τα άλμπουμ του Bjørnstad στην ECM είναι τα ακόλουθα: Water Stores(1993, -Terje Rypdal, Bjørn Kjellemyr, Jon Christensen, Per Hillestad),The Sea (1994, -Rypdal, Christensen, David Darling), The River (1996, -David Darling), The Sea II (1996 -with Rypdal, David Darling, Jon Christensen), Epigraphs (1998, -with David Darling), Life In Leipzig(2005, -Terje Rypdal), The Light (2007, -Randi Stene, Lars Anders Tomter), το Remembrance (2009, -Jon Christensen, Tore Brunborg) και το Night Song (2010, -Svante Henryson  τσέλο). Nέες παραγωγές έχουν πάρει ήδη το δρόμο τους για το στούντιο.

Oι ηχογραφήσεις του Bjørnstad στην ECM έχουν ενσωματωθεί στα σάουντρακ πολλών ταινιών, πολλές από αυτές του Jean-Luc Godard. (Notre Musique, The Old Place, Histoire(s) du Cinéma, JLG/JLG, Forever Mozart, και Eloge de L’amour).

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Γρηγ. Κυδωνιών 21
Υµηττός - 172 37, Αθήνα
210-76 10 616-617 & 620
www.mikri-arktos.gr

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γεωργία Αλεβιζάκη
georgia@mikri-arktos.gr 210 76 10 616,
6944 94 21 53

Ειρήνη Λαγουρού,
irini.lagourou@gmail.com 6977 24 77 25


 

Επιτρέπεται μόνο σε δημοσιογράφους με χρήση του προσωπικού κωδικού τους. Αν είστε δημοσιογράφος και δεν έχετε λάβει τον κωδικό σας, παρακαλούμε τηλεφωνήστε στο 210.76.10.616-617&620 για να τον αποκτήσετε.