Kayhan Kalhor
Erdal Erzincan

Kula Kulluk Yakışır Mı


Kayhan Kalhor: κεμεντσέ

Erdal Erzincan: μπαγλαμά

ECM 2181
CD
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ
11.2013

ΑΚΟΥΣΤΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΙΣΚΟ

  • Improvisation II 

    Please install flash

  • Improvisation V  

    Please install flash

Ο ΔΙΣΚΟΣ

1 Improvisation I [5:24]

2 Allı Turnam [5:42]

3 Improvisation II [3:23]

4 Deli Derviş [4:10]

Daldalan Barı [6:18]

6 Improvisation III [2:59]

7 Kula Kulluk Yakışır Mı [8:57]

8 Improvisation IV [3:44]

9 Improvisation V [2:14]

10 The Wind [7:31]

11 Intertwining Melodies [9:13]
Sivas Halayı
Mevlam Birçok Dert Vermiş
Erik Dalı Gevrektir
Gol Nishan

Ο τίτλος του άλμπουμ, προέρχεται από το ομότιτλο δημοτικό τραγούδι του Muhlis Akarsu (1948-1993) μεγάλου παραδοσιακού δεξιοτέχνη στο μπαγλαμά, και μεταφράζεται ως «Πόσο εξευτελιστική είναι η δουλοπρέπεια». Η φράση αυτή αγγίζει σχεδόν όλες τις σφαίρες της ζωής: την προσωπική, την πολιτική την πνευματική. Αν θα ήθελε να το ερμηνεύσει κανείς σε σχέση με το συναρπαστικό αυτό άλμπουμ των δύο δεξιοτεχνών μουσικών από το Ιράν και την Ανατολία, θα μπορούσε να αντιληφθεί ότι γίνεται λόγος για τις δημιουργικές ελευθερίες που υπονοούνται μέσα από την παραδοσιακή μουσική. Η μελέτη της παράδοσης είναι σημαντική η συνέχειά της όμως δεν μπορεί να υπάρξει μέσα από μια στείρα επανάληψη. Σεβασμός και δημιουργικό πνεύμα είναι τα δυο στοιχεία που χρειάζονται.

Ένα μεγάλο μέρος της μουσικής του Kayhan Kalhor διερευνά την παραδοσιακή μουσική μέσω της καινοτομίας. Όταν ξεκίνησε τη συνεργασία του με τον Erdal Erzincan, ο Kalhor διατύπωσε το πλαίσιο της: «Ψάχνω για κάτι που να ξεκινά από το τίποτα, στη συνέχεια να αναπτύσσει το υλικό, και να εξελίσσεται σε κάτι άλλο, πραγματικά αυτοσχέδιο». Αυτή η περιγραφή σκιαγραφούσε με ακρίβεια την πρώτη συνεργασία των δύο μουσικών υπό τον τίτλο The Wind που ηχογραφήθηκε το 2004. Η εξέλιξη της συνεργασίας των δύο μουσικών οδήγησε σε αυτό το νέο ζωντανά ηχογραφημένο άλμπουμ –το οποίο ο Kalhor θεωρεί ως μια από τις πιο ολοκληρωμένες ηχογραφήσεις του– όπου η μουσική έχει περάσει σε ένα ανώτερο επίπεδο όσον αφορά τον αυτοσχεδιασμό και τη φύση της σχέσης μεταξύ των δύο οργάνων.

Στο ρεπερτόριο του νέου άλμπουμ, το κεντρικό θέμα του προηγούμενου The Wind παρουσιάζεται και πάλι κάτω από ένα πιο αυτοσχεδιαστικό πρίσμα. Υπάρχουν επίσης πέντε θέματα καθαρά αυτοσχεδιαστικά καθώς και μελωδίες που προέρχονται από την περσική και την τουρκική παράδοση. Ο Kalhor και ο Erzincan ενώ προέρχονται από διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο το άκουσμα το οποίο παράγουν κατακλύζεται από αρμονία και φυσικότητα. Το άλμπουμ ολοκληρώνεται με μια εκπληκτική αλληλουχία μουσικών θεμάτων που προέρχονται και από τις δύο μουσικές παραδόσεις οι οποίες διεισδύουν η στην άλλη υπερβαίνοντας την αίσθηση της διαφοράς ανοίγοντας έτσι, έναν άλλο κόσμο συναισθημάτων. «Θέλω να εξαφανίζομαι μέσα από τη μουσική» είχε πει χαρακτηριστικά ο Kalhor «να μπορώ να αισθάνομαι έναν άλλο κόσμο». Οι μουσικοί με αυτό το τελευταίο θέμα μεταδίδουν τη λάμψη και τον χαρακτήρα αυτού του κόσμου στον οποίο αναφέρεται ο Kalhor.

Ο Kayhan Kalhor, γεννήθηκε το 1963 και μεγάλωσε στην Τεχεράνη. Στην ηλικία των επτά, άρχισε τις μουσικές του σπουδές υπό την καθοδήγηση του δασκάλου Ahmad Mohajer. Ένα παιδί-θαύμα στον κεμεντσέ, είχε προσκληθεί στην ηλικία των δεκατριών να εργαστεί στην Ορχήστρα της Ιρανικής Εθνικής Ραδιοτηλεόρασης στην οποία παρέμεινε για τα επόμενα πέντε χρόνια. Στη συνέχεια συνεργάστηκε με το Shayda Ensemble του Πολιτιστικού Κέντρου Chavosh ενώ συνέχιζε τις σπουδές του στη κλασική ιρανική παράδοση (radif) κάτω από την καθοδήγηση διαφορετικών δασκάλων. Μελέτησε επίσης διαφορετικά ιδιώματα και στυλ από διάφορες περιοχές του Ιράν κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του, όπως εκείνα του Χορασάν (βορειοανατολικά) και του Κουρδιστάν (δυτικά) .

Μελέτησε επίσης τη δυτική κλασική μουσική παράδοση στη Ρώμη και στο Πανεπιστήμιο Carleton στην Οτάβα του Καναδά. Έχει συνθέσει έργα για τους σημαντικότερους τραγουδιστές του Ιράν, ανάμεσά τους ο Mohammad Reza Shajarian και ο Shahram Nazeri.

Η μουσική του παίζεται από τους με μεγαλύτερους δασκάλους του Ιράν, όπως είναι ο Faramarz Payvar και ο Hossein Alizadeh. Το 1991 ίδρυσε το μουσικό σύνολο Dastan, ίσως το πιο διάσημο μουσικό σχήμα περσικής κλασικής μουσικής, ενώ το 1997 σε συνεργασία με τον Shujaat Khan ξεκίνησαν το μουσικό σύνολο Ghazal (από όπου προέκυψε και το άλμπουμ The Rain στην ECM). Συνεργάζεται με τον Yo-Yo Ma στο Silk Road Ensemble από το 1999, ενώ έχει υπάρξει υποψήφιος για το βραβείο Grammy τρεις φορές. Είναι ένας από τους πιο σημαντικούς πρεσβευτές της περσικής κλασικής μουσικής και θεωρείται ως ο μέντορας της νέας γενιάς δεξιοτεχνών του κεμεντσέ. Σήμερα ζει στο Karaj στα προάστια της Τεχεράνης.

Ο Erdal Erzincan γεννήθηκε στην πόλη Erzumrum το 1971. Από πολύ νεαρή ηλικία εκδήλωσε το ενδιαφέρον του για τις μουσικές λαϊκές παραδόσεις. Ξεκίνησε να μαθαίνει μπαγλαμά και μετακόμισε στην Κωνσταντινούπολη το 1985 για να μαθητεύσει στο Μουσικό Σχολείο Arif Sag. Παράλληλα με τις σπουδές του στο Πολυτεχνείο της Κωνσταντινούπολης στα τέλη της δεκαετίας του 1980, άρχισε να ερευνά την τεχνική του δακτυλισμού (σε αντίθεση με την πιο κοινή τεχνική της χρήσης πένας).

Το σόλο άλμπουμ του υπό τον τίτλο Tore κυκλοφόρησε το 1994 και υπήρξε η εκκίνηση για πολλές πετυχημένες ηχογραφήσεις οι οποίες του άνοιξαν τον δρόμο για διεθνείς εμφανίσεις. Όπως ακριβώς ο Kalhor, και ο Erzincan είναι ένας παραδοσιακός μουσικός ιδιαίτερα ανοιχτός στον πειραματισμό. Το 1996 ο ίδιος και ο δάσκαλος του Arif Sag συνεργάστηκαν με τη Φιλαρμονική της Κολωνίας, ένα πείραμα που συνεχίστηκε από τον Erzincan το 2004 με το Orchester Wien Ambassade, ένα υποσύνολο της Συμφωνικής Ορχήστρας της Βιέννης. Ο Erdal Erzincan διδάσκει σε ένα μουσικό σχολείο που φέρει το όνομά του και διευθύνει μια Ορχήστρα μπαγλαμά που αποτελείται από τους μαθητές του. Στην Τουρκία σήμερα θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς εκπροσώπους της μουσικής παράδοσης της Ανατολίας.

Το Kula Kulluk YakIsIr Mi ηχογραφήθηκε ζωντανά στην Προύσα της Τουρκίας, τον Φεβρουάριο του 2011

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Γρηγ. Κυδωνιών 21
Υµηττός - 172 37, Αθήνα
210-76 10 616-617 & 620
www.mikri-arktos.gr

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γεωργία Αλεβιζάκη
georgia@mikri-arktos.gr 210 76 10 616,
6944 94 21 53

Ειρήνη Λαγουρού,
irini.lagourou@gmail.com 6977 24 77 25


 

Επιτρέπεται μόνο σε δημοσιογράφους με χρήση του προσωπικού κωδικού τους. Αν είστε δημοσιογράφος και δεν έχετε λάβει τον κωδικό σας, παρακαλούμε τηλεφωνήστε στο 210.76.10.616-617&620 για να τον αποκτήσετε.