Markku Ounaskari / Samuli Mikkonen

KUÁRA


Per Jørgensen   trumpet, voice

Samuli Mikkonen   piano

Markku Ounaskari   drums

ECM 2116
CD
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ
12.2010

ΑΚΟΥΣΤΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΙΣΚΟ

  • Tuuin Tuuin 

    Please install flash

  • Sjuan Mad’ 

    Please install flash

  • Sjuan Gúr 

    Please install flash

Ο ΔΙΣΚΟΣ

  1. Polychronion [5:33]
  2. Psalm CXXI [3:26]
  3. Tuuin Tuuin [3:57]
  4. Aallot [3:07]
  5. Introit [2:18]
  6. Pitkä pajo [3:59]
  7. Introit / Changing paths 1 [2:53]
  8. The Gipsy’s Stone [4:35]
  9. Pikkumetsä [2:18]
  10. Soldat Keljangúr [5:55]
  11. Mountain Of Sorrow [4:52]
  12. Introit / Changing paths 2 [2:32]
  13. Sjuan Mad’ [3:39]
  14. Sjuan Gúr [4:44]
Ο Φινλανδός  ντράμερ- περκασιονίστας Markku Ounaskari έκανε μεγάλη εντύπωση στον παραγωγό Manfred Eicher κατά την ηχογράφηση του Starflowers της Sinikka Langeland και τον προσκάλεσε να παρουσιάσει τη δική του μουσική.
Το αποτέλεσμα αποδείχθηκε συναρπαστικό: Ο Ounaskari χρησιμοποιεί ως πρώτη ύλη τους ρωσικούς ψαλμούς και τα δημοτικά τραγούδια των εκτοπισμένων φινλανδικών λαών (Καρελιανοί, Udmurtians, Vepsäns) και δημιουργεί μια νέα μουσική, μέσα από την οπτική γωνία του αυτοσχεδιασμού.
Ο  Markku Ounaskari λέει πως η μουσική του είναι σαν μια πτήση πάνω από άγνωστο έδαφος ή σαν ένα ταξίδι μέσα στη νύχτα.
Ο δίσκος αυτός, είναι επίσης το ξεκίνημα της συνεργασίας με τον πιανίστα Samuli Mikkonen,  μια ευχάριστη επιστροφή του  Νορβηγού τρομπετίστα-τραγουδιστή Per Jørgensen, γνωστό από τις συνεργασίες του στην ECM  με τον Michael Mantler, τον Jon Balke και τον Miki N'Doye.

Μια μοναδική στο είδος της παραγωγή το Kuára αντλεί την έμπνευσή του από τους ρωσικούς ψαλμούς και τα παραδοσιακά τραγούδια των λαών της περιοχής των Ουραλίων. Οι μελωδίες ξεδιπλώνονται αργά, ενώ το ύφος της μουσικής μέσω του αυτοσχεδιασμού απομακρύνεται από τις φόρμες των τραγουδιών. Αυτή η θρησκευτική και κοσμική μουσική είναι το βασικό υλικό απ’ όπου προκύπτουν νέοι ήχοι και ιδέες. Μια στοχαστική ατμόσφαιρα επικρατεί ενώ τα θέματα και τα σόλο συνδιαλέγονται με τη σιωπή.

Ο ντράμερ Markku Ounaskari και ο πιανίστας Samuli Mikkonen (γεννήθηκαν το 1967 και το 1973 αντίστοιχα) είναι από τους πιο γνωστούς και περιζήτητους μουσικούς της τζαζ στη Φινλανδία. Ο δημοσιογράφος Petri Silas έγραψε κάποτε πως είναι ευκολότερο να καταρτήσει κανείς μια λίστα με τα φινλανδικά μουσικά σχήματα όπου ο Ounaskari δεν έχει παίξει, παρά το αντίστροφο. Ωστόσο, τα ακούσματα και τα δείγματα γραφής των δυο μουσικών, κάθε άλλο παρά καθορίζονται από οποιονδήποτε αυστηρό ορισμό της τζαζ.

Σχετικά με το Kuára (που στη τοπική διάλεκτο της Ουντμούρτια σημαίνει ήχος), ο Ounasakari σημειώνει: «Τόσο εγώ όσο και ο Samuli ενδιαφερόμαστε ιδιαίτερα για τις μουσικές παραδόσεις που σχετίζονται τη δική μας και ζουν ως και σήμερα κυρίως στη περιοχή της Ρωσίας. Τόσο η μουσική παράδοση όσο και η γλώσσα των λαών των Ουραλίων έχουν κοινές ρίζες και πολλές ομοιότητες». Υπάρχει μια πλούσια παράδοση τραγουδιού στη περιοχή με ισχυρό θρησκευτικό χαρακτήρα, έναν χαρακτήρα που συνδέεται περισσότερο με τις παγανιστικές παραδόσεις καθότι ο χριστιανισμός ήρθε στην περιοχή μόλις το 1870. «Οι παραδόσεις της περιοχής συνδέονται εξίσου και με την ιστορία μας. Αγαπάμε πολύ αυτές τις πανέμορφες και απλές μελαγχολικές μελωδίες. Είναι τόσο κοντά μας αυτή η μουσική που οι αυτοσχεδιασμοί μας με βάση αυτήν, είναι απόλυτα φυσικοί».

Οι ρωσικοί ψαλμοί προστέθηκαν στο ρεπερτόριο μετά από πρόταση του παραγωγού Manfred Eicher. Ο Ounaskari σημειώνει: «Η ιδέα να αναμίξουμε την παγανιστική μουσική παράδοση με την ανατολική ορθόδοξη, μου ακούστηκε πολύ καλή. Ο πατέρας μου που είναι Ρώσος κατά το ήμισυ, συχνά με πήγαινε στην εκκλησία. Τόσο η ορθόδοξη παράδοση όσο και η παγανιστική εκπροσωπούν το ίδιο καλά τη σλάβικη μουσική. Και βέβαια πρέπει να πούμε εδώ, πως ο φινλανδικός πολιτισμός έχει μια επίσης ισχυρή σλάβικη πλευρά».

Ο χαρακτήρας των επιλογών στο Kuára επίσης συνδέεται και με παλαιότερες δουλειές του Samuli Mikkonen που έχει ασχοληθεί εκτενώς με τις μουσικές θρησκευτικές παραδόσεις του βορρά. Έχει χαρακτηριστεί ως ο πιο «Φινλανδός πιανίστας της γενιάς του» καθώς το τοπίο έχει έντονη παρουσία στη μουσική του. Παράλληλα έχει κάνει αρκετές διεθνείς συνεργασίες όπως το τρίο με τον Anders Jormin και τον Audun Kleive, παραγωγές με αυτοσχεδιαστές σαν τον Paul Rutherford και George Haslam, μέχρι και συμμετοχές στο Cobra του John Zorn. Ο Mikkonen έχει επίσης συνθέσει μουσική για κάθε είδος από τη συμφωνική μέχρι τη τζαζ. Και ενώ το πιάνο είναι το κατεξοχήν όργανό του, έχει επίσης ασχοληθεί με το συνθεσάιζερ και την ηλεκτρονική παραγωγή ήχου.

Ο Ounaskari έχει παίξει με όλες τις σημαντικές φυσιογνωμίες της φινλανδικής τζαζ σκηνής αλλά και με πολλούς ακόμα μουσικούς από το παγκόσμιο στερέωμα, ανάμεσά τους οι Lee Konitz, Kenny Wheeler, Tomasz Stanko και Marc Ducret. Στα πρώτα βήματα της καριέρας του ο Ounaskari είχε περιοδεύσει και ηχογραφήσει με το γκρουπ  Piirpauke και το γκρουπ Pekka Pohjola, τους πρωτεργάτες μιας μουσικής «πέρα απ’ τα όρια» στη Φινλανδία. Ο Markku συναντήθηκε με τον Manfred Eicher καθώς έπαιζε κρουστά στην ηχογράφηση της Sinikka Langeland Starflowers ένα υβριδικό παραδοσιακό άλμπουμ πολύ διαφορετικής ιδιοσυγκρασίας.

Έχοντας παίξει μαζί σε διαφορετικά σχήματα από το 1990 μέχρι πρόσφατα, ο Markku Ounaskari και ο Samuli Mikkonen δημιούργησαν ένα ντουέτο το 2004 όπου η βασική ιδέα ήταν να παίζουν αυτοσχεδιαστικά, δημιουργώντας τη μουσική αυτοστιγμεί. Πριν από δυο χρόνια προστέθηκε στο τρίο και ο Νορβηγός τρομπετίστας και βοκαλίστας Per Jørgensen, γνωστός στους ακροατές της ECM από τις συνεργασίες του με τον Jon Balke (Nonsentration, Further, Kyanos, Diverted Travels) και τον Michael Mantler (School of Understanding, Review) και τον Miki N’Doye (Tuki). O Jørgensen, έχει επίσης συνεργαστεί με τον David Murray, τον Dave Liebman, τον Jack Bruce, τον Don Cherry, τον Ed Blackwell και πολλούς άλλους, βρίσκοντας πάντα ένα νέο παίξιμο και μια μοναδική ερμηνεία. Ο Jon Balke, έχει αποκαλέσει τον Jørgensen «μαγικό μουσικό» χαρακτηρισμός που συμμερίζονται και πολλοί άλλοι σολίστες.

Ανάμεσά στους Ounaskari και Mikkonen υπάρχει μια κοινή αντίληψη για τη δομή της μουσικής που αποδεικνύει τα χρόνια της συνεργασίας τους. Ο Per Jørgensen προσθέτει μια φρέσκια ηχητική διάσταση, ένα άλλο επίπεδο ήχου με την τρομπέτα και τη φωνή του. Ο δημοσιογράφος Pentti Ronkanen της φινλανδικής Keskisuomalainen, παρατήρησε ότι «όλα τα φωνητικά μέρη ήταν χωρίς λόγια, μερικές φορές χρωματίζοντας διακριτικά τις μελωδίες των τραγουδιών, άλλες πάλι ανατρέποντας τις σε μια πιο ελεύθερη κατεύθυνση (...). Ένα πολυποίκιλο και υποβλητικό μουσικό ταξίδι όπου κάθε αυτοσχεδιασμός έχει το δικό του χαρακτήρα. Στα ήσυχα σημεία όπου η μελαγχολία κυριαρχεί, ο μουσικός διαλογισμός δεν αυτοπεριορίζεται από οποιοδήποτε ειδολογικό χαρακτηρισμό».

H παρουσίαση του δίσκου ξεκίνησε από την Φινλανδία τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο, ενώ μια σειρά συναυλιών έχει προγραμματιστεί για τις αρχές του 2011.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Γρηγ. Κυδωνιών 21
Υµηττός - 172 37, Αθήνα
210-76 10 616-617 & 620
www.mikri-arktos.gr

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γεωργία Αλεβιζάκη
georgia@mikri-arktos.gr 210 76 10 616,
6944 94 21 53

Ειρήνη Λαγουρού,
irini.lagourou@gmail.com 6977 24 77 25


 

Επιτρέπεται μόνο σε δημοσιογράφους με χρήση του προσωπικού κωδικού τους. Αν είστε δημοσιογράφος και δεν έχετε λάβει τον κωδικό σας, παρακαλούμε τηλεφωνήστε στο 210.76.10.616-617&620 για να τον αποκτήσετε.