Benjamin Britten
Johann Sebastian Bach
György Ligeti

Britten / Bach / Ligeti


Miklós Perényi: violoncello

ECM New Series 2152
CD
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ
02.2012

ΑΚΟΥΣΤΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΙΣΚΟ

  • J.S. Bach Suite VI D-Dur BWV 1012_ Gavotte I, II 

    Please install flash

  • J.S. Bach Suite VI D-Dur BWV 1012_Gigue 

    Please install flash

Ο ΔΙΣΚΟΣ

B. Britten

Third Suite  op. 87   (1971)

Dedicated to Mstislav Rostropovich

1     I   Introduzione  Lento

2     II   Marcia  Allegro

3     III   Canto  Con moto

4     IV   Barcarola  Lento

5     V   Dialogo  Allegretto

6     VI   Fuga  Andante espressivo

7     VII   Recitativo  Fantastico

8     VIII   Moto perpetuo  Presto

9     IX   Passacaglia  Lento solenne

 

J.S. Bach

Suite VI  D-Dur  BWV 1012

10   Prélude

11   Allemande

12   Courante

13   Sarabande

14   Gavotte I and II

15   Gigue

 

G. Ligeti

Sonata   (1948/53)

Dedicated to Ove Nordwall

16   I  Dialogo  Adagio, rubato, cantabile

17   II Capriccio  Presto con slancio

 

Benjamin Britten Third Cello Suite  op. 87   
Johann Sebastian Bach   Suite VI  D-Major BWV 1012
György Ligeti Sonata 

Benjamin Britten Third Cello Suite  op. 87   

Johann Sebastian Bach   Suite VI  D-Major BWV 1012

György Ligeti Sonata 

Ο Miklós Perényi σε συνεργασία με τον András Schiff το 2001 έως το 2002 ηχογράφησαν ολοκληρωμένη, την μουσική για τσέλο και πιάνο του Μπετόβεν (ECM 1819-20). H ηχογράφηση έλαβε θριαμβευτικές κριτικές και σχόλια ενώ απέσπασε δυο διεθνή βραβεία (Cannes Classical Award, Jahrespreis der Deutschen Schallplattenkritik). Είχε προηγηθεί μια ακόμη σημαντική ηχογράφηση με τη συμμετοχή του τσελίστα το 1995, όπου παρουσίαζε τη μουσική για έγχορδα του György Kurtág (ECM New Series 1598).

Το άλμπουμ Britten / Bach / Ligeti είναι η πρώτη σόλο παρουσία του καλλιτέχvη στην ECM. H ηχογράφηση πραγματοποιήθηκε στην εξαιρετική ακουστική της αίθουσας του Auditorio Radiotelevisione Svizzera του Λουγκάνο, ιδανική για το δυναμικό εύρος του ήχου του τσελίστα. Όπως ο Paul Griffiths σημειώνει «Ο Perenyi με την ερμηνεία του μας κάνει κοινωνούς μιας βαθύτερης γνώσης αλλά και αίσθησης του οργάνου. Άκουσμα γήινο και συγχρόνως δυνατό, καθορίζει και καθορίζεται από τη σύνθεση. Ο Perényi αναδεικνύει όλα τα χρώματα του τσέλου: ζεστό, σοφό και παιγνιώδες οι ηχητικές δυνατότητες του οργάνου δίκαια το ανέδειξαν ιστορικά ως ένα εξέχον σολιστικό όργανο».

Η ηχογράφηση ξεκινά με την Τρίτη Σουίτα op. 87 του Benjamin Britten και ακολουθεί η Έκτη Σουίτα του Bach (VI D-Major BWV 1012). Ένα ρεπερτόριο υφολογικά πολύ διαφορετικό, που φωτίζεται όμως από μια ιστορική σύνδεση: Ο Britten έγραψε τις σουίτες για τσέλο για τον Rostropovich, εμπνευσμένος από αυτόν, όταν τον άκουσε να παίζει τις σουίτες του Βαch. O Rostropovich θεώρησε τις σουίτες του Britten ως αριστουργήματα, αλλά ξεχώρισε την Τρίτη -γράφτηκε το 1971- την οποία χαρακτήρισε ως «απόλυτα μεγαλοφυή». Μέσα στον θεματικό ιστό του υλικού του, ο Britten έπλεξε να συνυφαίνονται θραύσματα μελωδιών από ρωσικά λαϊκά τραγούδια που τους επιτρέπει να εμφανίζονται πλήρως στην τελευταία κίνηση.

Ο Perényi ερμηνεύει τη Σουίτα του Bach με μια διάθεση σχεδόν χορευτική γεμάτη από κομψότητα και ενέργεια.

Το άλμπουμ ολοκληρώνεται με μια επιστροφή στην Ουγγαρία, καθώς ο Perényi ερμηνεύει τη Σονάτα για τσέλο του Ligeti. Η σονάτα γράφτηκε από το 1948 μέχρι το 1953, αλλά δημοσιεύτηκε το 1979. Με έναν περίεργο τρόπο, χρονολογικά, είναι και πριν και μετά το έργο του Britten. Ανεξάρτητα από αυτό, έχουμε μπροστά μας ένα σπουδαίο δείγμα γραφής του σύγχρονου ρεπερτορίου που ξεχειλίζει από δύναμη και βάθος από έναν συνθέτη ο οποίος είχε και ο ίδιος μελετήσει το βιολοντσέλο.

Γεννημένος στην Ουγγαρία, ο Miklós Perényi ξεκίνησε το τσέλο στην ηλικία των 5 ετών με τον Miklós Zsámboki, μαθητή του David Popper. Στην ηλικία των 9 έτών δίνει το πρώτο του κονσέρτο στη Βουδαπέστη. Στη συνέχεια από το 1960 έως το 1964 συνεχίζει τις σπουδές του στη Ρώμη με τον Enrico Mainardi και στη Βουδαπέστη με τον Ede Banda. Το 1963 αποσπά ένα βραβείο στον διεθνή Διαγωνισμό Pablo Casals Cello Competition στη Βουδαπέστη.Ο Casals τον προσκαλεί στα σεμινάριά του στο Πόρτο Ρίκο το 1965 και το 1966. Στη συνέχεια υπήρξε συχνός καλεσμένος του φεστιβάλ του Marlboro.

Από το 1974 έως το 1980 δίδαξε στην Ακαδημία Franz Liszt της Βουδαπέστης. Το 1980 τιμήθηκε με το βραβείο Kossuth και το 1987 με το βραβείο Bartók-Pásztory. Παράλληλα με τη διδαδκαλία ο Perényi έχει συνθέσει μουσική για τσέλο καθώς και για μικρά και μεγάλα μουσικά σύνολα.

Συνεργάζεται στενά με τον András Schiff για πάνω από μια εικοσαετία. Πρόσφατα έχουν παρουσιάσει τη δουλειά τους στην αίθουσα της Φιλαρμονικής της Κολωνίας, στο φεστιβάλ της πόλης Schwetzingen, στο Wigmore Hall του Λονδίνου, στην 92|Υ της Νέας Υόρκης. Ένας επίσης μόνιμος συνεργάτης του είναι και ο πιανίστας Dénes Várjon, του οποίου το σόλο άλμπουμ του Precipitando, κυκλοφόρησε πρόσφατα από την ECM New Series.

Η έκδοση που συνοδεύει το cd περιλαμβάνει ένα εισαγωγικό κείμενο του Paul Griffiths.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Γρηγ. Κυδωνιών 21
Υµηττός - 172 37, Αθήνα
210-76 10 616-617 & 620
www.mikri-arktos.gr

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γεωργία Αλεβιζάκη
georgia@mikri-arktos.gr 210 76 10 616,
6944 94 21 53

Ειρήνη Λαγουρού,
irini.lagourou@gmail.com 6977 24 77 25


 

Επιτρέπεται μόνο σε δημοσιογράφους με χρήση του προσωπικού κωδικού τους. Αν είστε δημοσιογράφος και δεν έχετε λάβει τον κωδικό σας, παρακαλούμε τηλεφωνήστε στο 210.76.10.616-617&620 για να τον αποκτήσετε.