Vijay Iyer Trio

Break Stuff


Vijay Iyer: πιάνο

Stephan Crump: ακουστικό μπάσο

Marcus Gilmore: ντραμς


ECM 2420
CD
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ
06.2015

ΑΚΟΥΣΤΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΙΣΚΟ

  • Blood Count 

    Please install flash

  • Chorale 

    Please install flash

Ο ΔΙΣΚΟΣ

  1. Starlings
  2. Chorale
  3. Diptych
  4. Hood
  5. Work
  6. Taking Flight
  7. Blood Count
  8. Break Stuff
  9. Mystery Woman
  10. Geese
  11. Countdown
  12. Wrens

Mε ενδιαφέρει ο τρόπος που αναπτύσσονται τα πράγματα όταν κανείς δεν τα πιέζει-Vijay Iyer

To άλμπουμ Break Stuff παρουσιάζει το τρίο του Vijay Iyer σε συνεργασία με τον μπασίστα Stephan Crump και τον ντράμερ Marcus Gilmore, ένα τρίο που υπάρχει και δημιουργεί εδώ και έντεκα χρόνια. «Συνεχίζουμε να μαθαίνουμε ο ένας από τον άλλον και από τις εμπειρίες της ζωής έτσι ώστε θέτοντας νέες προκλήσεις στους εαυτούς μας, να προχωράμε. Έτσι λοιπόν η ωρίμανση είναι λειτουργικός παράγοντας της εξίσωσης». Πρόκειται για ένα γκρουπ που οι αναφορές τους ξεπερνούν την παράδοση του πιάνο-τριο και της τζαζ. Ενώ ο Iyer αναφέρει ως επιρροές του τον Ahmad Jamal, τον Andrew Hill και το Μoney Jungle του Duke Ellington (με τον Charles Mingus και τον Max Roach) ως βασική επιρροή του τρίο του, υπογραμμίζει επίσης την έμπνευση που έχει αντλήσει από το rhythm section του James Brown, από το θρυλικό άλμπουμ του Ηendrix, Band of Gypsys, από τα rhythm section του Miles Davis και του Charlie Parker, την σόουλ μουσική της δεκαετίας του ’70, την ηλεκτρονική μουσική καθώς και την πρόσφατη hip-hop. Tο Ηοοd σε αυτή την ηχογράφηση, είναι ένα αφιέρωμα στον DJ-producer της τέκνο μουσικής Robert Hood από το Ντιτρόιτ.«Όλη αυτή η μουσική που κάνει βασίζεται σε μαθηματικά μοτίβα, ξεδιπλώνοντας διαφορετικούς ρυθμούς τον έναν μετά τον άλλον χωρίς να χάνει το καθαρό χορευτικό και ηχητικό της πλαίσιο. Ακούς την εξέλιξη του ηχοχρώματος. Ήταν για μας ένα σημείο αναφοράς καθώς αναρωτηθήκαμε αν θα μπορούσαμε να κρατήσουμε αυτό το πνεύμα μεταφέροντας το σε ένα καθαρά ακουστικό πλαίσιο».

Όσο για τον τίτλο του άλμπουμ Βreak stuff, είναι αυτό που διαφαίνεται όταν τα στοιχεία της σύνθεσης έχουν καθοριστεί. Για τον Vijay Iyer η λέξη break σηματοδοτεί τη μοναδική στιγμή της μετάβασης από τη μη δράση στη δράση. Είναι η στιγμή για αναλύσεις, δια-λύσεις και προκλήσεις... Είναι η στιγμή που όλα είναι πιθανά... Κάποιες από τις συνθέσεις πάντως εδώ, προέρχονται από την ...διάλυση-αποδόμηση παλαιότερων συνθέσεων. Ένα μέρος των συνθέσεων προέρχεται από την σουίτα Break Stuff που πρωτο-παρουσιάστηκε στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, και κάποιες, από το έργο υπό τον τίτλο Open City, μια συνεργασία με τον Νιγηριανό συγγραφέα Teju Cole και μεγάλο μουσικό σύνολο.

Με την ενέργειά του, το τρίο επαναπροσδιορίζει τα πάντα στο άγγιγμα του. Κάτι που δεν συμβαίνει με το Work του Τhelonious Monk. O Vijay αποδίδει μια πιστή εκδοχή της σύνθεσης του Monk -του απόλυτου ήρωά του- και σχολιάζει: «H μουσική του Μonk προσεγγίζεται μέσω της αφής. Τοποθετείς τα χέρια σου στις ακριβείς θέσεις που ο Mοnk έβαζε, προσπαθώντας να αντιληφθείς πώς ένιωθε αυτός ο άνθρωπος κάνοντας αυτή την ιδιαίτερη μουσική, ειδικότερα στο συγκεκριμένο έργο. Αλλάξαμε τη φόρμα ανεπαίσθητα, απλά προσθέτοντας κάποια μικρά κενά, μόνο για να καταλάβουμε τι είναι αυτό που συμβαίνει με τη μελωδία».

Το Countdown είναι μια νέα ματιά στο Giant Steps του Coltrane ενταγμένο σε ένα ρυθμικό πλαίσιο εμπνευσμένο από τη μουσική της Δυτικής Αφρικής και συγκεκριμένα από τη μουσική του ντράμερ Brice Wassy, που η επίδρασή του ήταν καθοριστική για τον Marcus Gilmore. «Σκέφτομαι τον John Coltrane κάθε μέρα» λέει ο Ιyer. «Είναι μια ανυπέρβλητη προσωπικότητα που μάς έδειξε τόσα πολλά σε τόσο λίγο χρονικό διάστημα. Κατά κάποιο τρόπο όλοι σήμερα αποδίδουμε έναν φόρο τιμής σε εκείνον».

Το Blood Count, είναι η τελευταία σύνθεση του Billy Strayhorn και είναι το μοναδικό σόλο του δίσκου παιγμένο από τον Vijay. Υπάρχει ένα βαθύ συναίσθημα συντριβής σε αυτή τη σύνθεση, πρώτα απ’ όλα γιατί ο Strayhorn καταγράφει την αίσθηση της θνητότητας του. «Μου άρεσε ιδιαίτερα το άλμπουμ του Duke Ellington Αnd His Mother Called Him Bill, που ήταν ένα αφιέρωμα στον Strayhorn μετά τον θάνατό του. Εκεί, ο Johnny Hodges παίζει μια σπαρακτική εκδοχή αυτής της σύνθεσης».

Το Mystery Woman, ήταν αρχικά μέρος της σουίτας Break Stuff και βασίστηκε πάνω στο μετρικό σύστημα της μουσικής της Νότιας Ινδίας, που του έδειξε στο mridangam (παραδοσιακό ινδικό κρουστό) η Rajna Swaminathan. «Προσπάθησα να μεταφέρω αυτό που άκουγα στο πιάνο, να του βάλω νότες και να το μετατρέψω σε ένα ολοκληρωμένο κομμάτι».

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Γρηγ. Κυδωνιών 21
Υµηττός - 172 37, Αθήνα
210-76 10 616-617 & 620
www.mikri-arktos.gr

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γεωργία Αλεβιζάκη
georgia@mikri-arktos.gr 210 76 10 616,
6944 94 21 53

Ειρήνη Λαγουρού,
irini.lagourou@gmail.com 6977 24 77 25


 

Επιτρέπεται μόνο σε δημοσιογράφους με χρήση του προσωπικού κωδικού τους. Αν είστε δημοσιογράφος και δεν έχετε λάβει τον κωδικό σας, παρακαλούμε τηλεφωνήστε στο 210.76.10.616-617&620 για να τον αποκτήσετε.