Ralph Alessi

Baida


Ralph Alessi: τρομπέτα

Jason Moran: πιάνο

Drew Gress: ακουστικό μπάσο

Nasheet Waits: ντραμς

ECM 2321
CD
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ
02.2014

ΑΚΟΥΣΤΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΙΣΚΟ

  • Shank 

    Please install flash

  • Baida (reprise) 

    Please install flash

Ο ΔΙΣΚΟΣ

  1. Baida
  2. Chuck Barris
  3. Gobble Goblins
  4. In-Flight Entertainment
  5. Sanity
  6. Maria Lydia
  7. Shank
  8. I Go, You Go
  9. Throwing Like A Girl
  10. 11/1/10
  11. Baida (reprise)

 

 

 

 

 

 

 

Αξία για τον κ. Αlessi δεν έχει το άψογο αλλά το άφατο. Είναι η συγκίνηση που αναζητά σε πρωτόγνωρα μονοπάτια

 Nate Chinen, The New York Times

 Το επίτευγμα του Alessi είναι να κάνει τις ασυμετρίες των πολύπλοκων ήχων να ακούγονται φυσικές, να επιβάλλει τη λογική τους, να τις οδηγεί. Υπάρχει πάντα μια αίσθηση κατεύθυνσης, ενός σκοπού. Ο ήχος της τρομπέτας του είναι ολοκληρωμένος, συμπαγής, μια συνεχής εμπειρία απόλαυσης.

 London Jazz

 

Όταν ένας καλλιτέχνης φτάνει στο απόγειο της ωρίμανσής του, τότε συμβαίνουν μαγικά πράγματα. Για τον Ralph Alessi, η κυκλοφορία του άλμπουμ Baida – η πρώτη συνεργασία του με την ECM σε προσωπικό του δίσκο– συμπίπτει ακριβώς με αυτή τη στιγμή. Ο Alessi για όλους όσους γνωρίζουν είναι ο απόλυτος τρομπετίστας, ένας μουσικός που μπορεί να παίξει σχεδόν τα πάντα και έχει διακριθεί ως αυτοσχεδιαστής σε γκρουπ σαν του Steve Coleman, του Uri Caine, του Ravi Coltrane, του Fred Hersch και του Don Byron, αλλά και με δικά του κορυφαία γκρουπ δίνοντας εξαιρετικές στιγμές τόσο επί σκηνής όσο και στις ηχογραφήσεις του.

Όμως αυτό που δημιούργησε στο άλμπουμ Baida είναι μοναδικό: είναι ένα άλμπουμ που απευθύνεται σε ένα ευρύτερο κοινό με ατμοσφαιρικό βάθος και μελωδική σαγήνη. Για να εκφράσουν τις συνθέσεις του, ο τρομπετίστας κάλεσε ένα εξαιρετικά δυναμικό απαράτ μουσικών της Νέας Υόρκης που αποτελείται από τον πιανίστα Jason Moran, τον μπασίστα Drew Gress και τον ντράμερ Nasheet Waits. Αυτή η τετράδα των βιρτουόζων παίζει με εξαιρετική λεπτότητα αλλά συγχρόνως έναν διάχυτο δυναμισμό που προέρχεται από την κοινή ζωή αυτών των ανθρώπων επί σκηνής. Στη συνέχεια, έρχεται ο τόνος της τρομπέτας του Alessi που όπως είπε και ο συντάκτης των New York Times: όλα πλημμυρίζουν από φως, σαν το φεγγάρι σε πανσέληνο.

Το Baida ηχογραφήθηκε τον Οκτώβριο του 2012 στο στούντιο Avatar της Νέας Υόρκης με παραγωγό τον Manfred Eicher.

Η σύνθεση Baida ανοίγει και κλείνει το άλμπουμ. Στο άνοιγμα η σύνθεση παρουσιιάζεται ακέραια ενώ για το τέλος οι μουσικοί ερμηνεύουν μια σύντομη λυρική της εκδοχή. Το Chuck Barris αναδείχνει την ρυθμική ετοιμότητα του γκρουπ ενώ παράλληλα κάθε νότα της τρομπέτας αποδεικνύει την εφευρετικότητα του Alessi ως αυτοσχεδιαστή. Στη συνέχεια το Gobble Goblins, ένα ακόμα ρυθμικό αριστούργημα που ενώ ο Moran παίζει ένα μινιμαλιστικό μοτίβο ο Waits παίζει ελεύθερα ενώ ο Alessi υπογραμμίζει αυτό που ο συντάκτης των New York Times αποκάλεσε ως την απόλυτη διατύπωση της ευχέρειας. Το Throwing Like a Girl ανοίγει με τον βαθύ ρυθμικό τονισμό του Gress ενώ η τρομπέτα του Alessi διαπερνά το σύμπαν καθώς ο Moran τον ακολουθεί ενώ ο Waits σφραγίζει με ένα σχεδόν στρατιωτικό ρυθμό που υποβόσκει. Το 11/1/10 ακόμα περισσότερο αναδεικνύει την –κατά New York Times- γήινη ευελιξία του απίστευτου ρυθμικού οπλοστάσιου των Gress-Waits, ενώ το Sanity, είναι μια γοητευτική μπαλάντα. Στη συνέχεια, το I Go, You Go μας παραπέμπει στο παιγνιώδες λυρικό στυλ του Nino Rota, ενώ το Maria Lydia που παραπέμπει σε ένα τραγούδι του 1960 του Stravinsky είναι αφιερωμένο στη μνήμη της μητέρας του τρομπετίστα που ήταν τραγουδίστρια της όπερας. Η μια σύνθεση διαδέχεται την άλλη, ενώ εναλάσσονται οι διαθέσεις όπως ακριβώς συμβαίνει και στη μορφή της σουΐτας, προσδίδοντας στο άλμπουμ μια ιδιαίτερη γοητεία.

Στην κριτική του από μια παράσταση στο Jazz Standard κλαμπ της Νέας Υόρκης ο συντάκτης της εφημερίδας The New York Times εντυπωσιασμένος από το γκρουπ περιγράφει: «Η μουσική είχε τη βαρύτητα και τη σαφήνεια ενός μανιφέστου ... Το κουαρτέτο ακουγόταν ασταμάτητα εφευρετικό».

Αυτό το κουαρτέτο έκανε την πρώτη του εμφάνιση στο άλμπουμ This Against That, και στη συνέχεια στο Cognitive Dissonance. Ο Αlessi θυμάται εκείνη την πρώτη συνάντηση: «και οι τρεις μουσικοί μπήκαν αμέσως στο πνεύμα της μουσικής παρά το γεγονός πως ήταν η πρώτη φορά που έρχονταν σε επαφή με το υλικό. Ο καθένας τους έπαιξε σαν να έπαιζε αυτή τη μουσική εδώ και χρόνια, σαν να ήταν δική του. Κλειδί σε αυτή τη σχέση είναι η εμπιστοσύνη που έχουμε ο ένας στον άλλον. Αυτή ή αίσθηση του δούναι και λαβείν είναι σημαντική καθώς κανείς μας δεν φοβάται αν η μουσική πάρει κάποια διαφορετική κατεύθυνση. Άλλωστε χαιρόμαστε τις εκπλήξεις. Η πρόβα που έχουμε κάνει όλα αυτά τα χρόνια ήταν ελάχιστη Είναι σαν ένα άλμα στο κενό που δεν φοβόμαστε να το κάνουμε. Αντίθετα μας γεμίζει χαρά».

Ο πιανίστας Jason Moran, εδώ και πολλά χρόνια ηχογραφεί με την Blue Note ανήκει στη νέα γενιά των πιανιστών που τάραξαν τα νερά της ερμηνείας του πιάνου (Το 2010 απέσπασε το βραβείο Μac Arthur Genius). Έχει συνεργαστεί με την ECM σε 4 ηχογραφήσεις σε συνεργασία με τον Charles Lloyd, με πιο πρόσφατο το Hagar’s Song, ένα εξαιρετικό ντουέτο με τον μεγάλο σαξοφωνίστα. Άλλες ηχογραφήσεις που έχει συμμετάσχει είναι στο Lost in a Dream του Paul Motian, σε συνεργασία με τον Chris Potter, σε μια ζωντανή ηχογράφηση στο Village Vanguard. Σχετικά με τη συμβολή του Moran στη παρούσα ηχογράφηση ο Alessi λέει: Ο Jason είναι εξαιρετικά ταλαντούχος στην ενορχήστρωση της μουσικής. Δίνοντάς του τις παρτιτούρες ξέρει ποια είναι τα μέρη των άλλων οργάνων και είτε τα περιβάλλει μεγεθύνοντας τη μελωδία είτε παίζει αντιστικτικά δημιουργώντας στην ουσία ενορχηστρώσεις με έναν αυτοσχεδιαστικό τρόπο.

Ο Alessi παίζει με τον Drew Gress από τα τέλη της δεκαετίας του ’90 όπου έπαιζαν μαζί στα γκρουπ του Uri Caine. «Αυτό που πραγματικά μου αρέσει στον Drew είναι οι επιλογές που κάνει ως μπασίστας και ο τρόπος που αντιλαμβάνεται τη λειτουργία του μπάσου» λέει ο τρομπετίστας και συνεχίζει «Συχνά στη μουσική μου υπάρχουν μελωδικές γραμμές για το μπάσο άλλες φορές οστινάτο. Παίζει χωρίς κανέναν ενδοιασμο αυτά τα μέρη υπηρετώντας τη μουσική παρότι ξέρει καλά πως πολύ εύκολα μπορεί να στέψει τα πράγματα προς μια τελείως διαφορετική κατεύθυνση. Έχει μια απίστευτη ακουστική αντίληψη και ως εξαιρετικός συνθέτης που είναι και ο ίδιος, μεταφέρει αυτά τα ιδιαίτερα χαρίσματά του και στον τρόπο που παίζει».

Όσο για τον Nasheet Waits – έναν από τους πιο δημιουργικούς ντράμερ της Νέας Υόρκης, με μια εξαιρετική ερμηνεία στο Baida, παρέχει όχι μόνο ένα κραταιό ρυθμικό περιβάλλον, αλλά και έναν ήχο που συνεχώς εκπλήσσει. Οι δυο μουσικοί συνεργάζονται για πάνω από μια δεκαετία, ενώ έπαιξαν για πρώτη φορά μαζί στο κουϊντέτο του πιανίστα Fred Hersch. Ο Alessi σχολιάζει: «Ο Nasheet έχει αυτή την ιδιαίτερη ποιότητα που αγαπώ σε έναν μουσικό, και ειδικότερα σε έναν ντράμερ: έχει αυτό το τρίτο μάτι, έναν διαισθητικό τρόπο να παίζει μουσική. Μπορεί να ακούσει τα πράγματα πριν αυτά συμβούν και πλαισιώνει τη μουσική, με μοναδικό τρόπο. Κινεί τη μουσική συνεχώς με ιδέες, όπως ακριβώς οφείλει να κάνει κάθε καλός αυτοσχεδιαστής. Μια από τις αγαπημένες μου στιγμές στο άλμπουμ είναι εκείνοι οι πρώτοι ήχοι που κάνει στο Baida, και ο χώρος που αφήνει στη συνέχεια. Νομίζω ότι ένα από τα ωραιότερα στοιχεία αυτού του άλμπουμ είναι αυτή η αίσθηση του χώρου. Σαν να αφήνεις τη μουσική να ηχεί και να την περιμένεις να αντηχήσει».

O Ralph Alessi γεννήθηκε στο Σαν Φραντσίσκο, γιός του κλασικού τρομπετίστα Joe Alessi και της τραγουδίστριας της όπερας Maria Leone. Αφότου απέκτησε το πτυχίο του στην τζαζ τρομπέτα και το μπάσο -όπου μελέτησε μαζί με τον θρυλικό μπασίστα Charlie Haden στο Ινστιτούτο Τεχνών της Καλιφόρνιας- μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, όπου σύντομα ενσωματώθηκε στη κεντρική σκηνή της πόλης. Οι προηγούμενοι δίσκοι του έχουν λάβει εξαιρετικές κριτικές ανάμεσά τους το Cognitive Dissonance , σε συνεργασία με τον Moran, Gress και Waits (2010) και το Vice and Virtue (2002) αλλά και δίσκους με το γκρουπ του This Against that, που είναι οι ακόλουθοι: Wiry Strong (2011), Look (2007) και This Against That (2002) καθώς και δυο ακόμα ηχογραφήσεις με το γκρουπ Modular Theater: Open Season (2009) και Hissy Fit (1999). Ανάμεσα στις πολλές διακρίσεις, το Τhis Against That χαρακτηρίστηκε ως ένα από τα 10 καλύτερα άλμπουμ του 2002 από το Jazz Times, ενώ το Cognitive Dissonance πήρε τέσσερα αστέρια από το περιοδικό DownBeat, ενώ το περιοδικό The New Republic, το κατέταξε ανάμεσα στους 10 καλύτερους δίσκους της χρονιάς. Τέλος, φέτος ο Alessi, έκανε μια συνεργασία με τον πιανίστα Fred Hersch η οποία ηχογραφήθηκε υπό τον τίτλο Only Many. Η πρώτη ηχογράφηση του τρομπετίστα με την ECM πραγματοποιήθηκε το 2000 στο cd Circa του Michael Caine.

Ως εκπαιδευτικός, ο Alessi έχει συμβάλλει στη διαμόρφωση πολλών νέων ανερχόμενων μουσικών. Από το 2001, ιδρυτής και διευθυντής της Σχολής Αυτοσχεδιαζόμενης Μουσικής (www.schoolforimprov.org), μια μη κερδοσκοπική προσπάθεια που έδωσε βήμα σε πολλούς μουσικούς να διδάξουν και να διδαχθούν τη τέχνη του αυτοσχεδιασμού. Από το 2002 ο Alessi ανήκει στο τμήμα τζαζ του εκπαιδευτικού δυναμικού του πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Γρηγ. Κυδωνιών 21
Υµηττός - 172 37, Αθήνα
210-76 10 616-617 & 620
www.mikri-arktos.gr

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γεωργία Αλεβιζάκη
georgia@mikri-arktos.gr 210 76 10 616,
6944 94 21 53

Ειρήνη Λαγουρού,
irini.lagourou@gmail.com 6977 24 77 25


 

Επιτρέπεται μόνο σε δημοσιογράφους με χρήση του προσωπικού κωδικού τους. Αν είστε δημοσιογράφος και δεν έχετε λάβει τον κωδικό σας, παρακαλούμε τηλεφωνήστε στο 210.76.10.616-617&620 για να τον αποκτήσετε.