Trio Mediaeval

A Worcester Ladymass


Anna Maria Friman

Linn Andrea Fuglseth

Torunn Østrem Ossum


ECM New Series 2166
CD
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ
02.2011

ΑΚΟΥΣΤΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΙΣΚΟ

  • Munda Maria 

    Please install flash

  • O Maria virgo pia 

    Please install flash

  • Benedicamus Domino (2008) 

    Please install flash

Ο ΔΙΣΚΟΣ

  1. Salve sancta parens [4:01]
  2. Kyrie[7:34]
  3. Gloria[3:25]
  4. Munda Maria [2:37]
  5. Sponsa rectoris omnium [2:04]
  6. O sponsa Dei electa[1:24]
  7. O Maria virgo pia [1:57]
  8. Benedicta / Virgo Dei genitrix [2:51]
  9. Credo   (2008) [5:14]
  10. Felix namque [1:35]
  11. Salve rosa florum [1:31]
  12. Grata iuvencula [1:45]
  13. Inviolata integra mater [2:29]
  14. De supernis sedibus[1:58]
  15. Dulciflua tua memoria [1:30]
  16. Sanctus [2:19]
  17. Agnus Dei [3:34]
  18. Beata viscera [0:52]
  19. Alma Dei genitrix [0:53]
  20. Benedicamus Domino   (2008) [1:19]

To A Worcester Ladymass σηματοδοτεί την ευπρόσδεκτη επιστροφή του Trio Mediaeval στο στούντιο του Όσλο. Τέσσερα χρόνια μεσολάβησαν από την τελευταία τους ηχογράφηση (Το άλμπουμ Folk Songs ηχογραφήθηκε το Φεβρουάριο του 2007), ενώ το 2005 ηχογραφήθηκε το Stella Maris, η πρώτη ηχογράφηση του τρίο που περιελάμβανε μεσαιωνική θρησκευτική μουσική, ένας ήχος που τόσο πολύ ταιριάζει στη φυσιογνωμία του τρίο. Όπως η εφημερίδα Daily Telegraph της Αγγλίας παρατήρησε, «Η λέξη μελίρρυτος θα μπορούσε σχεδόν να έχει επινοηθεί για να περιγράψει τον χαρακτηριστικά καθαρό, δροσερό ήχο των τριών γυναικείων φωνών του Trio Mediaeval. Το Τρίο έχει μια σαγηνευτική ποιότητα, η οποία κάνει οτιδήποτε τραγουδούν να ηχεί υπέροχα: από την πρώτη πολυφωνία ως τη σύγχρονη σύνθεση. Εξαίσιο! Αξίζει να το ακούσετε».

Στο πέμπτο τους άλμπουμ για την ECM New Series, η Anna Maria Friman, η Linn Andrea Fuglseth και η Torunn Østrem Ossum παρουσιάζουν την αποκατάσταση μιας αναθηματικής λειτουργίας της Παρθένου Μαρίας του 13ου αιώνα. Τα χειρόγραφα προέρχονται από ένα αβαείο Βενδεκτίνων της Αγγλίας. Όπως η μουσικολόγος και συνεργάτης του Τρίο Nicky Losseff αναφέρει στο σημείωμά της, «η συνθετότητα της πολυφωνικής μουσικής ήταν σημαντική για τους μοναχούς που έζησαν στην Μονή της Αγίας Μαρίας, στο Worcester. Η πολυφωνία έδινε ζωή στο κατά τα άλλα απλό λειτουργικό μέρος. Στο Worcester, ένας ασυνήθιστος αριθμός από απομεινάρια και αποσπάσματα έχουν διασωθεί. Περισσότερα από 100 τραγούδια, σε πολλά διαφορετικά στυλ μουσικής: πολυφωνία για να εξωραΐσουν τις κινήσεις της Λειτουργίας, διάφορες ελεύθερες φωνές των μοτέτων καθώς και οι αυστηροί, ρητορικοί τόνοι των conductus (τύπος ιερής, αλλά μη-λειτουργικής φωνητικής σύνθεσης για μια ή περισσότερες φωνές). Συνολικά, αυτό μαρτυρεί μια ακμάζουσα μουσική κοινότητα».

«Τραγουδώντας αυτή η μουσική σήμερα είναι κάτι περισσότερο από μια απλή ερμηνεία» τονίζει η Anna Maria Friman και συνεχίζει: «Εμπεριέχει πολλά στοιχεία υπόθεσης αλλά και διαίσθησης η διαδικασία της ερμηνείας της μεσαιωνικής μουσικής. Θεωρούμε ότι η εκτέλεση αυτής της μουσικής, μας δίνει την ελευθερία να αφήσουμε τη φαντασία μας και τις ιδέες μας ελεύθερες σαν να δημιουργούμε σύγχρονη μουσική». Το τρίο δεν διεκδικεί την ιστορική αυθεντικότητα. «Είναι αδύνατον να γνωρίζουμε πώς ακριβώς ηχούσε η μουσική στο μεσαίωνα συνεπώς είναι αδύνατο να αναπαράγουμε έναν μεσαιωνικό φωνητικό ήχο». Αυτό βέβαια, μπορεί να είναι μια δημιουργική συνθήκη. «Έχουμε επιλέξει να χρησιμοποιήσουμε τις αποσπασματικές αρχικές πληροφορίες για να μορφοποιήσουμε την ερμηνεία μας». Στην περίπτωση του Ladymass, η αποκατάσταση και η συμπλήρωση με νέα μουσική ήταν απαραίτητη. Καταλαβαίνοντας ότι από τη Λειτουργία έλειπαν δύο τυπικά μέρη (Credo και Benedicamus Domino), οι τραγουδίστριες κάλεσαν τον Gavin Bryars, έναν φίλο και υποστηρικτή του Τρίο από τα πρώτα του βήματα, να συμπληρώσει με συνθέσεις του τα μέρη που έλειπαν. Ο Bryars πρότεινε να εισαχθούν οι συνθέσεις στο Ladymass κατά τέτοιο τρόπο ώστε να «διατηρηθεί ο ηθικός πυρήνας του έργου, χωρίς καμία αίσθηση δυσαρμονίας», παρά το γεγονός ότι θα ηχούσαν διαφορετικά από τα περιβάλλοντα μέρη. Το παλιό και το νέο, κυριολεκτικά και εννοιολογικά, συνυφαίνονται στη δουλειά του Trio Mediaeval.

*

Το Trio Mediaeval ιδρύθηκε το 1997, αναπτύσσοντας το μοναδικό του ρεπερτόριο με την συνεχή συμμετοχή του από το 1998 έως το 2000 στο Hilliard Summer Festival στην Αγγλία και στη Γερμανία. Στη συνέχεια συνεργάστηκαν με την Linda Hirst και τον John Potter. «Το τραγούδι ποτέ δεν ήταν τόσο παράξενα όμορφο», έγραψε ο Joshua Kosman της San Francisco Chronicle, όταν για πρώτη φορά παρουσιάστηκε εκεί και συνεχίζει: «Είναι ίσως από τις σημαντικότερες συναυλίες της χρονιάς. Ακούγοντας κανείς αυτό το τρίο με την αντιστικτική του τελειότητα, είναι να εκπλήσσεται με το τι μπορεί να κάνει η ανθρώπινη φωνή».

 «Αυτές οι τρεις γυναίκες έχουν εκπληκτικά όμορφες φωνές», γράφει ο Robert Levine στο αμερικανικό περιοδικό Stereophile και συνεχίζει: «με ξεχωριστά ηχοχρώματα που παρ 'όλα αυτά σμίγουν αρμονικά ... Το Trio Mediaeval τραγουδάει με συναίσθημα, βάθος, και - θα τολμούσα να πω; - με ψυχή ". Τέτοια συναισθήματα αποκόμισαν και από όλη την Ευρώπη. «Ένα από τα πιο εντυπωσιακά νέα γκρουπ», χαρακτήρισε το Τρίο ο συντάκτης του Britain’s Early Music Review ο οποίος προσθέτει: «Οι καθαρές και αβίαστες φωνές τους, με ένα εξαιρετικό έλεγχο στον τονισμό και το ηχόχρωμα σε συνδυασμό με μια προφανή μουσική ευφυΐα, αποδείχνουν την ικανότητά τους να διαμορφώσουν μια μουσική γραμμή και να δώσουν δομή σε ένα κομμάτι. Άλλοι έχουν προσπαθήσει να ερμηνεύσουν μεσαιωνικό ρεπερτόριο για σοπράνο φωνές, αλλά κανένας δεν είχε την ίδια επιτυχία όπως αυτό το νέο γκρουπ».

 Οι ηχογραφήσεις του Τρίο στην ECM παρουσιάζουν ένα ευρύ φάσμα ρεπερτορίου: Το Words of the Angel, που ηχογραφήθηκε το 1999, περιελάμβανε τη Messe de Tournai, πολυφωνία του14ου αιώνα, ενώ το Soir, dit-elle (2003) πήρε τον τίτλο του από τη σύνθεση του Ivan Moody. Στο δίσκο αυτό ερμηνεύονται επίσης συνθέσεις των Leonel Power (Missa Alma Redemptoris Mater), Gavin Bryars και Andrew Smith. Το Stella Maris (2005) παρουσίασε μουσική του 12ου και του 13ου αιώνα από την Αγγλία και τη Γαλλία, καθώς και την πρώτη παγκόσμια ηχογράφηση του Missa Lumen de Lumine, έργο του Κορεάτη συνθέτη Sungji Hong. Το Folk Songs (2007) ήταν μία ενδελεχής παρουσίαση της λαϊκής μουσικής παράδοσης της Νορβηγίας. Το Τρίο συνόδευσε με παραδοσιακά κρουστά ο Birger Mistereggen. Η ηχογράφηση ήταν ανάμεσα στις υποψηφιότητες των βραβείων Grammy στην κατηγορία καλύτερης ερμηνείας μουσικής δωματίου.

 Οι τραγουδίστριες φιλοξενήθηκαν σε διάφορες άλλες ηχογραφήσεις της ECM. Η Anna Friman and Linn Andrea Fuglseth εμφανίζονται στο Diminuito του Rolf Lislevand (ECM New Series 2088). Η Friman επίσης συμμετείχε στο Cartography του Arve Henriksen (ECM 2086), μια ηχογράφηση που επιπλέον ενσωματώνει τις φωνές του Trio Mediaeval.

 Μια συναυλία – παρουσίαση του Α Worcester Ladymass είναι προγραμματισμένη για τις 4 Μαρτίου στο Όσλο. Ακολουθούν περιοδείες και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Στο τέλος του Μαρτίου το Τρίο θα βρίσκεται στη Βόρεια Αμερική, σε συναυλίες που περιλαμβάνουν πόλεις όπως το Τορόντο, το Κάνσας το Χανόβερ κ.α..

 Πολλές και οι προγραμματισμένες συναυλίες σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις και φεστιβάλ.[Norway (7 Μαΐου), Palais des Beaux Arts, Brussels, (24 Μαΐου), Festspillene Bergen, (1η Ιουνίου), Ingolstadt, (7 Ιουνίου), Kulturwochen Hauzenberg, Germany (6 Ιουλίου), Early Music Festival Riga, Latvia (8 Ιουλίου), Festival Internacional de Música da Póvoa de Varzim, Portugal (20 Ιουλίου)].

Περισσότερες λεπτομέρειες στην ιστοσελίδα www.ecmrecords.com.

Η έκδοση που συνοδεύει το cd περιλαμβάνει σημειώματα της Nicky Losseff και της Anna Maria Friman.

 

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Γρηγ. Κυδωνιών 21
Υµηττός - 172 37, Αθήνα
210-76 10 616-617 & 620
www.mikri-arktos.gr

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Γεωργία Αλεβιζάκη
georgia@mikri-arktos.gr 210 76 10 616,
6944 94 21 53

Ειρήνη Λαγουρού,
irini.lagourou@gmail.com 6977 24 77 25


 

Επιτρέπεται μόνο σε δημοσιογράφους με χρήση του προσωπικού κωδικού τους. Αν είστε δημοσιογράφος και δεν έχετε λάβει τον κωδικό σας, παρακαλούμε τηλεφωνήστε στο 210.76.10.616-617&620 για να τον αποκτήσετε.